Page 29 - Šolsko polje, XXXI, 2020, št. 1-2: Bralna (ne)pismenost, ur. Klaudija Šterman Ivančič
P. 29
šterman ivančič, m. puklek levpušček ■ branje mladih leta 2009 in leta 2018 ...
Tabela 11: Ocena uporabnosti pogovarjanja o prebranem z drugimi:
razlike po spolu znotraj posameznega izobraževalnega programa v letu
2018.
Splošna in klasična gimnazija Dijaki Pogovarjanje o prebranem p
Dijakinje M SD t (df) ***
3,64 1,47 ***
Strokovna gimnazija Dijaki 4,33 1,43 7,23 (1380) ***
Dijakinje 3,77 1,50 ***
4,09 1,45 2,55 (633)
Srednje strokovno izobraževanje Dijaki 3,35 1,54
Dijakinje 3,69 1,54 4,70 (2507)
2,87 1,50
Srednje poklicno izobraževanje Dijaki 3,22 1,52 2,97 (1348)
Dijakinje
Opomba: Dijaki in dijakinje so postavko ocenili na lestvici od 1 do 6,
kjer 1 pomeni, da se jim ta bralna strategija sploh ne zdi uporabna, 6 pa,
da se jim zdi zelo uporabna; M – aritmetična sredina; SD – standardni
odklon; t – t test; df – stopnje svobode; p – stopnja tveganja:
*** p ≤ ,001.
Metakognitivne bralne strategije: povzemanje besedila
Poleg metakognitivnih bralnih strategij razumevanja in pomnjenja bese
dila so dijaki in dijakinje v obeh ciklih raziskave ocenili tudi uporabnost
metakognitivne bralne strategije povzemanja besedila. V primerjavi z le
tom 2009 (Tabela 13) so dijaki in dijakinje v ciklu raziskave PISA 2018 ve
čino strategij povzemanja besedila (razen pisanja povzetka in preverjanja
povzete vsebine) ocenili kot manj uporabne, iz mednarodnega poročila
raziskave PISA 2018 (OECD, 2019b) pa je razvidno, da so razlike v odstot
nih deležih med leti 2009 in 2018 statistično značilne.
Podobno kot leta 2009 so leta 2018 kot najuporabnejši strategiji po
vzemanja besedila ocenili preverjanje tega, ali so v povzetku predstavlje
na najpomembnejša dejstva, in podčrtavanje najpomembnejših dejstev ter
pisanje lastnega povzetka na podlagi teh dejstev. Dijaki in dijakinje, ki so
omenjeni bralni strategiji ocenili kot najuporabnejši, so v obeh ciklih razi
skave v povprečju dosegli tudi najvišje dosežke na preizkusu iz bralne pis
menosti PISA.
Podobno, kot se je pokazalo pri oceni bralnih strategij razumevanja
in pomnjenja besedila, so tudi uporabnost strategije, ki se nanaša na pod
črtavanje najpomembnejših delov besedila in pisanje lastnega povzetka
iz teh delov, najvišje ocenili dijaki in dijakinje, ki obiskujejo gimnazijske
programe, najnižje pa dijaki in dijakinje iz srednjih poklicnih šol. V vseh
27
Tabela 11: Ocena uporabnosti pogovarjanja o prebranem z drugimi:
razlike po spolu znotraj posameznega izobraževalnega programa v letu
2018.
Splošna in klasična gimnazija Dijaki Pogovarjanje o prebranem p
Dijakinje M SD t (df) ***
3,64 1,47 ***
Strokovna gimnazija Dijaki 4,33 1,43 7,23 (1380) ***
Dijakinje 3,77 1,50 ***
4,09 1,45 2,55 (633)
Srednje strokovno izobraževanje Dijaki 3,35 1,54
Dijakinje 3,69 1,54 4,70 (2507)
2,87 1,50
Srednje poklicno izobraževanje Dijaki 3,22 1,52 2,97 (1348)
Dijakinje
Opomba: Dijaki in dijakinje so postavko ocenili na lestvici od 1 do 6,
kjer 1 pomeni, da se jim ta bralna strategija sploh ne zdi uporabna, 6 pa,
da se jim zdi zelo uporabna; M – aritmetična sredina; SD – standardni
odklon; t – t test; df – stopnje svobode; p – stopnja tveganja:
*** p ≤ ,001.
Metakognitivne bralne strategije: povzemanje besedila
Poleg metakognitivnih bralnih strategij razumevanja in pomnjenja bese
dila so dijaki in dijakinje v obeh ciklih raziskave ocenili tudi uporabnost
metakognitivne bralne strategije povzemanja besedila. V primerjavi z le
tom 2009 (Tabela 13) so dijaki in dijakinje v ciklu raziskave PISA 2018 ve
čino strategij povzemanja besedila (razen pisanja povzetka in preverjanja
povzete vsebine) ocenili kot manj uporabne, iz mednarodnega poročila
raziskave PISA 2018 (OECD, 2019b) pa je razvidno, da so razlike v odstot
nih deležih med leti 2009 in 2018 statistično značilne.
Podobno kot leta 2009 so leta 2018 kot najuporabnejši strategiji po
vzemanja besedila ocenili preverjanje tega, ali so v povzetku predstavlje
na najpomembnejša dejstva, in podčrtavanje najpomembnejših dejstev ter
pisanje lastnega povzetka na podlagi teh dejstev. Dijaki in dijakinje, ki so
omenjeni bralni strategiji ocenili kot najuporabnejši, so v obeh ciklih razi
skave v povprečju dosegli tudi najvišje dosežke na preizkusu iz bralne pis
menosti PISA.
Podobno, kot se je pokazalo pri oceni bralnih strategij razumevanja
in pomnjenja besedila, so tudi uporabnost strategije, ki se nanaša na pod
črtavanje najpomembnejših delov besedila in pisanje lastnega povzetka
iz teh delov, najvišje ocenili dijaki in dijakinje, ki obiskujejo gimnazijske
programe, najnižje pa dijaki in dijakinje iz srednjih poklicnih šol. V vseh
27