Page 29 - Šolsko polje, XXXI, 2020, št. 1-2: Bralna (ne)pismenost, ur. Klaudija Šterman Ivančič
P. 29
šterman ivančič, m. puklek levpušček ■ branje mladih leta 2009 in leta 2018 ...

Tabela 11: Ocena uporabnosti pogovarjanja o prebranem z drugimi:
razlike po spolu znotraj posameznega izobraževalnega programa v letu
2018.

Splošna in klasična gimnazija Dijaki Pogovarjanje o prebranem p
Dijakinje M SD t (df) ***
3,64 1,47 ***
Strokovna gimnazija Dijaki 4,33 1,43 7,23 (1380) ***
Dijakinje 3,77 1,50 ***
4,09 1,45 2,55 (633)
Srednje strokovno izobraževanje Dijaki 3,35 1,54
Dijakinje 3,69 1,54 4,70 (2507)
2,87 1,50
Srednje poklicno izobraževanje Dijaki 3,22 1,52 2,97 (1348)
Dijakinje

Opomba: Dijaki in dijakinje so postavko ocenili na lestvici od 1 do 6,
kjer 1 pomeni, da se jim ta bralna strategija sploh ne zdi uporabna, 6 pa,
da se jim zdi zelo uporabna; M – aritmetična sredina; SD – standardni
odklon; t – t test; df – stopnje svobode; p – stopnja tveganja:
*** p ≤ ,001.

Metakognitivne bralne strategije: povzemanje besedila
Poleg metakognitivnih bralnih strategij razumevanja in pomnjenja bese­
dila so dijaki in dijakinje v obeh ciklih raziskave ocenili tudi uporabnost
metakognitivne bralne strategije povzemanja besedila. V primerjavi z le­
tom 2009 (Tabela 13) so dijaki in dijakinje v ciklu raziskave PISA 2018 ve­
čino strategij povzemanja besedila (razen pisanja povzetka in preverjanja
povzete vsebine) ocenili kot manj uporabne, iz mednarodnega poročila
raziskave PISA 2018 (OECD, 2019b) pa je razvidno, da so razlike v odstot­
nih deležih med leti 2009 in 2018 statistično značilne.

Podobno kot leta 2009 so leta 2018 kot najuporabnejši strategiji po­
vzemanja besedila ocenili preverjanje tega, ali so v povzetku predstavlje­
na najpomembnejša dejstva, in podčrtavanje najpomembnejših dejstev ter
pisanje lastnega povzetka na podlagi teh dejstev. Dijaki in dijakinje, ki so
omenjeni bralni strategiji ocenili kot najuporabnejši, so v obeh ciklih razi­
skave v povprečju dosegli tudi najvišje dosežke na preizkusu iz bralne pis­
menosti PISA.

Podobno, kot se je pokazalo pri oceni bralnih strategij razumevanja
in pomnjenja besedila, so tudi uporabnost strategije, ki se nanaša na pod­
črtavanje najpomembnejših delov besedila in pisanje lastnega povzetka
iz teh delov, najvišje ocenili dijaki in dijakinje, ki obiskujejo gimnazijske
programe, najnižje pa dijaki in dijakinje iz srednjih poklicnih šol. V vseh

27
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34