Page 27 - Šolsko polje, XXXI, 2020, št. 1-2: Bralna (ne)pismenost, ur. Klaudija Šterman Ivančič
P. 27
šterman ivančič, m. puklek levpušček ■ branje mladih leta 2009 in leta 2018 ...

Tabela 9: Pogostost iskanja spletnih informacij: razlike po spolu znotraj
posameznih izobraževalnih programov v letu 2018.

Iskanje spletnih informacij o določenih
vsebinah

M SD t (df) p

Splošna in klasična gimnazija Dijaki 3,84 0,04
Strokovna gimnazija Dijakinje
Srednje strokovno izobraževanje Dijaki 3,86 0,03 0,25 (1391) > ,05
Srednje poklicno izobraževanje Dijakinje
Dijaki 3,67 0,05
Dijakinje
Dijaki 3,72 0,08 0,58 (637) > ,05
Dijakinje
3,56 0,03 0,33 (2531) > ,05

3,55 0,03

3,27 0,05

3,21 0,06 0,80 (1380) > ,05

Opomba: Dijaki in dijakinje so postavko ocenili na lestvici od 1 do 5,
kjer 1 pomeni, da ne vedo, kaj to je, 5 pa, da spletne informacije iščejo
večkrat na dan; M – aritmetična sredina; SD – standardni odklon;
t – t test; df – stopnje svobode; p – stopnja tveganja.

Metakognitivne bralne strategije: razumevanje in pomnjenje
besedila
Dijaki in dijakinje so, podobno kot v ciklu raziskave PISA 2009, tudi v
letu 2018 ocenili uporabnost določenih metakognitivnih bralnih strategij
razumevanja in pomnjenja besedila (Tabela 11). V letu 2018 so dijaki in di­
jakinje, podobno kot leta 2009, kot najuporabnejši bralni strategiji oceni­
li podčrtavanje pomembnih delov besedila in povzemanje besedila s svo­
jimi besedami. Delež tistih, ki so omenjeni strategiji ocenili kot uporabni
ali zelo uporabni, je med leti 2009 in 2018 nekoliko upadel (za 3 odstotne
točke pri oceni uporabnosti podčrtavanja besedila in za 2 odstotni točki
pri oceni uporabnosti povzemanja besedila). V primerjavi z letom 2009
so dijaki in dijakinje kot nekoliko uporabnejše ocenili strategije ponov­
nega hitrega prebiranja besedila (za 3 odstotne točke več), pogovarjanja o
prebranem z drugimi (za 5 odstotnih točk več) in glasnega branja besedi­
la drugim (za 4 odstotne točke več). Iz mednarodnega poročila raziskave
PISA 2018 (OECD, 2019b) je razvidno, da so navedene razlike v odstotnih
deležih med leti 2009 in 2018 statistično značilne.

Tako leta 2009 kot leta 2018 so najvišje povprečne dosežke na preiz­
kusu iz bralne pismenosti PISA dosegli tisti dijaki in dijakinje, ki so kot
najuporabnejšo bralno strategijo ocenili pogovarjanje o prebranem z dru­
gimi. Glede na to, da je o uporabnosti te bralne strategije poročalo le pri­
bližno 30 % slovenskih dijakov in dijakinj, rezultati, podobno kot leta

25
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32