Page 224 - Šolsko polje, XXXI, 2020, št. 1-2: Bralna (ne)pismenost, ur. Klaudija Šterman Ivančič
P. 224
šolsko polje, letnik xxxi, številka 1–2

Starši z višjo izobrazbo bodo v povprečju bolje strukturirali otrokov
čas, organizirali redne urice za branje, pohvalili in nagradili otroke za iz­
kazan trud in jim pomagali ozavestiti posledice nezavzetosti. Na ta način
bodo spodbujali zavzetost in motivacijo, vztrajnost in učne navade in po­
sledično tudi višje dosežke pri usvajanju branja. Ker pa vsi učenci ne izha­
jajo iz enakega okolja, se mora šola truditi tovrstne pogoje nuditi kar naj­
več otrokom in tako zagotavljati visoke dosežke za vse učence.

V sklepnem delu knjige so opisane posamezne konkretne raziskave
na polju motivacije za branje. Prva raziskava npr. izpostavlja pomen mo­
tivacije za branje v vrtcu in prvih letih šolanja, še posebno za otroke, ki
jim branje dela težave. Druga raziskava ima podobno raziskovalno vpra­
šanje, a nekaj let starejše učence (3., 4. in 5. razred), in ugotavlja, kako iz
leta v leto raste delež variance bralnega dosežka, ki ga pojasnjuje učenče­
va zaznava lastne učinkovitosti branja (angl. self concept). Ostale raziska­
ve predstavljajo podobne ugotovitve, a v različnih kontekstih (Finska,
Tajvan) in pri različno starih učencih. Več raziskav osvetli tudi pomen
različnih pristopov k poučevanju, ki spodbujajo bralno motivacijo, in
pomen privlačnosti učnega gradiva za mlade bralce, specifično tudi za
fante.

Knjiga je na eni strani zelo zanimiva za raziskovalce v polju bra­
nja, bralne motivacije in dejavnikov, ki vplivajo na branje (in bralno mo­
tivacijo), na drugi strani pa tudi za šolnike, starše in vse, ki se z branjem
svojih otrok in učencev srečujejo neposredno v vsakodnevnih situacijah.
Zelo konkretni in kakovostni opisi ugotovitev o značilnostih okolja, ki
prispevajo k motivaciji za branje, ter raziskave o uspešnih pristopih po­
učevanja namreč nudijo veliko priložnosti za dobro razumevanje vpli­
vov navedenih dejavnikov in omogočajo pripravo konkretnih aktivnosti,
ki lahko motivacijo povečujejo. Z naborom tako teoretičnih kot empi­
ričnih tem knjiga ustvari kritično maso, iz katere je laže izluščiti trenu­
tno aktualna spoznanja o motivaciji za branje in jih umestiti v prakso.
Učenci, pa naj gre za fante ali dekleta, se namreč učijo na različne nači­
ne in en sam pristop ne deluje za vse. S primerno diferenciacijo pa lah­
ko napredujejo vsi.

Gašper Cankar

doi: https://www.doi.org/10.32320/1581-6044.31(1-2)219-222

222
   219   220   221   222   223   224   225   226   227   228   229