Page 227 - Šolsko polje, XXXI, 2020, št. 1-2: Bralna (ne)pismenost, ur. Klaudija Šterman Ivančič
P. 227
recenzije

let prejšnjega stoletja dalje. Razvoj izobraževanja na Finskem je bil poča­
sen, spremembe pa premišljene in načrtovane. Avtorica v knjigi izposta­
vlja tudi najpomembnejše komponente finskega izobraževalnega sistema.
Finski šolski sistem temelji na egalitarizmu: vsak učenec ima enake mo­
žnosti dostopa do izobraževanja vse od osnovne šole do univerze in naprej,
na Finskem so enotne šole za vse učence, zelo malo je zasebnih šol, učen­
ci v šoli niso ločeni po spolu, tudi učenci s posebnimi potrebami so vklju­
čeni v redne šole. Učenci so v šolah relativno malo časa, povprečno 30 ur
tedensko, saj se Finci zavedajo pomembnosti prostega časa in tudi zim­
skih razmer, ko se noč začenja precej zgodaj. Izobraževalni sistem je zelo
decentraliziran. Država nad učitelji ne izvaja nadzora, osnovni kuriku­
lum je postavljen s strani države, ki pa ga dopolnjuje lokalna oblast, šola,
v največji meri pa učitelji sami glede na potrebe učencev. Sami določajo
tudi metode in pristope v razredu, način ocenjevanja, izbirajo gradivo; pri
tem niso pretirano nadzorovani, obremenjeni z birokracijo in inšpekcij­
skimi nadzori s strani oblasti. Izobraževalni sistem na ta način lahko de­
luje s sposobnimi in dobro usposobljenimi učitelji ter pedagoškimi delav­
ci. Avtorica v knjigi nameni dobršen del opisu izobraževanja učiteljev, ki
je zelo zahtevno. Univerza sprejme le najboljše dijake in dijakinje in stremi
k temu, da lahko učitelji postanejo le najbolj sposobni pedagogi, ki omo­
gočajo vrhunsko izobraževanje otrok. Izobrazba ima v finski družbi velik
pomen, biti učitelj je častno, poklic je spoštovan in se glede na simbolni
družbeni položaj uvršča med zdravnike in pravnike.

V drugem delu knjige se avtorica obrača k bolj politološkemu po­
gledu na raziskavo PISA in opisuje vlogo finskega načina izobraževanja
v svetu. Z rezultati raziskave PISA 2000 je bilo konec ugibanj, katera dr­
žava ima najboljše izobraževanje, saj raziskava PISA ne preverja kuriku­
larnih znanj, temveč uporabo v šoli pridobljenih znanj v različnih pro­
blemsko zasnovanih kontekstih. Raziskava PISA ponudi podatke, države
pa jih lahko interpretirajo same. OECD, upoštevajoč rezultate raziskave
PISA, državam ponudi tudi smernice in priporočila, vendar države upo­
števajo le tisto, kar same želijo. Države se lahko torej odločijo za refor­
me ali manjše popravke, lahko prenesejo politike iz drugih sistemov ali
pa smernic in priporočil enostavno ne upoštevajo. Pri reformah, izhaja­
jočih iz rezultatov raziskave PISA, avtorica na podlagi teoretičnih pristo­
pov opozarja, da se države navadno osredotočijo na izboljšanje poučeva­
nja učencev s slabšimi učnimi sposobnostmi, a dokazano je, da se lahko
osredotočijo na oboje, boljše in slabše učence, kar lahko na ravni izobra­
ževalnega sistema kot celote prinese velik napredek. Tekom knjige pou­
darja še slabosti hitrih popravkov, da bi zadovoljili nadaljnje visoke uvrsti­
tve na mednarodnih lestvicah. Tovrstni pristop je namreč nepremišljen,

225
   222   223   224   225   226   227   228   229   230   231   232