Page 219 - Šolsko polje, XXXI, 2020, št. 1-2: Bralna (ne)pismenost, ur. Klaudija Šterman Ivančič
P. 219
recenzije

N. Green Saraisky (2019). Kitajski uspeh je tako pripisan istim značilno­
stim, kot jih Nemčija pripisuje Vzhodni Aziji, pri čemer se pojavljajo tudi
specifične reference na kitajsko konfucijansko tradicijo, ki je speta z viso­
kim spoštovanjem do šolanja in učiteljstva, kar naj bi bistveno prispevalo
k uspehom kitajskih učenk.

Koncept referenčnih družb je v nadaljevanju dodatno nadgrajen s
konceptom projekcij. Slednji opisuje specifičnost nanašanja na referenč­
ne družbe, pri čemer je ključen poudarek ta, da je nanašanje ”večinoma
odvisno od perspektive, ki prevladuje v kontekstu, iz katerega se nanaša­
nje izvaja, ne od konteksta, na katerega se nanaša. /…/ Dejanski pogoji v
prostoru, na katerega se nanaša, so pogosto manjšega pomena.” Osnovna
funkcija projekcije tako leži v ”legitimiranju in delegitimiranju edukacij­
skih politik in agend v prostoru, iz katerega se projekcije izvajajo” (ibid.).
Za projiciranje je pri tem značilno tudi poenostavljanje sistemov ter objek­
tivnih pogojev držav, iz katerih izhajajo, kar se odvija na ozadju različnih
mehanizmov, izpostavili pa bomo predvsem tri, ki so pogosto obravnavani
tudi v zbranih prispevkih. Prvič, države se pri svojem projiciranju zanašajo
na številne nacionalne stereotipe. Ti so denimo prisotni že v zgornjih pri­
merih Amerike in Nemčije ter njihovih projekcijah na Azijo. Zanimivo pa
je, kakor denimo kažejo prispevki o Singapurju (Christensen, 2019), Južni
Koreji (Lee in Sung, 2019) in Šanghaju (Chua Reyes Jr. in Tan, 2019), da
se podobnih nacionalnih stereotipov poslužujejo tudi azijske države same,
ki stereotip o pridnih in marljivih Azijcih uporabljajo za kritiko lastne­
ga edukacijskega sistema, pri čemer Finska in Amerika predstavljata ti­
sto utopijo ustvarjalnosti, inovativnosti in kritičnega mišljenja, ki naj je
sami ne bi premogli. Drugič, projiciranje je odvisno od regionalnih rival­
stev, kar v svojem prispevku o sprejemu PISE v Čilu poudarjata Parcerisa
in Verger (2019), ko izpostavljata manko primerjav s sosednjimi državami
– fenomen, ki bi ga verjetno tako v medijskem diskurzu kot v političnih
dokumentih lahko zasledili tudi pri nas. Tretjič, na projiciranje vpliva­
jo svetovna in specifično geopolitična razmerja moči. Pomen geopolitike
za odzivanje na rezultate mednarodnih raziskav, kot je PISA, in nanaša­
nje na referenčne družbe sta v članku verjetno najizraziteje orisana na pri­
meru Avstralije (Lingard in Sellar, 2019). Avstralija se za razliko od osta­
lih analiziranih držav, ki se na PISI uvrščajo v bližino povprečja, bolj kot
na Finsko osredotoča na Azijo. Med najpomembnejše razloge za to, da za
Avstralijo referenčno družbo predstavlja predvsem Vzhodna Azija, avtor­
ja (ibid.) navajata predvsem geografsko bližino ter okrepljeno gospodarsko
povezanost in sodelovanje obeh kontinentov. Zanimiv primer ponuja tudi
Finska, ki v večini držav predstavlja pozitivno referenčno družbo in ki se
na svetovni zemljevid v pomembni meri umešča prav po zaslugi svojega

217
   214   215   216   217   218   219   220   221   222   223   224