Page 220 - Šolsko polje, XXXI, 2020, št. 1-2: Bralna (ne)pismenost, ur. Klaudija Šterman Ivančič
P. 220
šolsko polje, letnik xxxi, številka 1–2

znamenitega izobraževalnega sistema. Kot ena izmed najuspešnejših dr­
žav na različnih mednarodnih ocenjevanjih znanja se Finska v mednaro­
dno sodelovanje tako vse bolj vključuje tudi z izvažanjem finskih lekcij o
izobraževanju (gl. Seppänen, Rinne, Kauko in Kosunen, 2019). Na pomen
svetovnih razmerij moči pa nenazadnje kaže tudi dejstvo, da kljub zavra­
čanju azijskih izobraževalnih politik tako Nemčija kot tudi Amerika ven­
darle ne moreta spregledati vzhodnoazijskega uspeha, sploh v kolikor je na
delu prevladujoča racionalnost, ki edukacijski uspeh poudarja predvsem
zaradi njegovih prispevkov k ekonomski rasti in s tem h krepitvi moč na­
cionalnih držav ali celo regij v veliki globalni neoliberalni igri splošnega
tekmovanja (Green Saraisky, 2019; Waldow, 2019).

Kljub temu da prispevki, znotraj enotnega konceptualnega okvirja,
orisujejo specifično nacionalne odzive na rezultate raziskave PISA, s či­
mer bralci pridobivajo vpogled v vselej specifične reakcije, zaznamovane
z enkratnimi družbeno-političnimi in kulturnimi konteksti, je iz analiz
mogoče razbrati tudi številne skupne poteze omenjenih odzivov. Posebej
v državah, ki dosegajo povprečne ali nekoliko nižje rezultate, je PISA po­
gosto uporabljena kot orodje škandaliziranja nacionalnih izobraževalnih
sistemov, s čimer pomembno prispeva k siceršnjim diskurzom krize edu­
kacije. Še bolj zanimivo pa je, da se za večino analiziranih držav, ne glede
na njihove konkretne rezultate v raziskavi PISA, izkaže, da PISA in nje­
ne lestvice bolj in manj uspešnih držav pravzaprav le redko služijo kot ne­
posreden vzvod ali razlog za sprejemanje obsežnejših edukacijskih reform.
PISA na nacionalne politike tako vpliva precej bolj posredno in subtilno
– ”niso ’gole’ številke tiste, ki so relevantne za ustvarjanje politik v eduka­
ciji” (Steiner-Khamsi, 2019). PISA svoje moči ne črpa iz ”številk samih,
ampak, ker so te številke spete z naracijami”, ki povezujejo sedanjost s pri­
hodnostjo in so kot takšne kljub tehnicističnemu vtisu, ki ga PISA in po­
dobna orodja skušajo ustvarjati, pravzaprav normativne.

Kot v zaključku zapiše G. Steiner-Khamsi (2019), privlačnost razi­
skav, kot je PISA, izhaja iz njihove mehke moči upravljanja skozi meda­
rodne primerjave in domnevno objektivnost podatkov, ki se v sodob­
nih družbah kaže kot ključni element družbene regulacije in upravljanja.
Skladno z dominantno sodobno politično racionalnostjo predstavlja
PISA dozdevno objektivno in ideološko nevtralno oceno edukacijskih
sistemov. Vprašanja, ki so tako v jedru normativna vprašanja – denimo,
kaj je dobra edukacija in kaj je dober edukacijski sistem –, so v okviru ta­
kšne racionalnosti obravnavana kot ideološko nevtralni, skoraj tehnični
problemi, ki jih je treba ”ustvarjalno” rešiti, za kar za začetek potrebuje­
mo predvsem podatke, v nadaljevanju pa učinkovite politike. Kot v enem
od prispevkov opozarjata Lingard in Sellar (2019), je ”vrednost PISE kot

218
   215   216   217   218   219   220   221   222   223   224   225