Page 21 - Šolsko polje, XXXI, 2020, št. 1-2: Bralna (ne)pismenost, ur. Klaudija Šterman Ivančič
P. 21
šterman ivančič, m. puklek levpušček ■ branje mladih leta 2009 in leta 2018 ...

2018 (OECD, 2019b) pa je razvidno, da je omenjena razlika med leti stati­
stično značilna. Iz mednarodnih podatkov (ibid.) je razvidno tudi, da se
je pri tem med leti 2009 in 2018 v Sloveniji značilno zvišal predvsem de­
lež dijakinj, ki so se strinjale s trditvijo, da berejo le, če morajo, in sicer za 6
odstotnih točk. Že v primerjalni analizi slovenskih rezultatov dijakov in
dijakinj v raziskavi PISA 2009 z rezultati skandinavskih 15-letnikov smo
ugotovili, da je za slovenske dijake in dijakinje značilen vzorec branja pred­
vsem zaradi zunanje motivacije (tj. ker morajo brati ali da dobijo potrebne
informacije) (Puklek Levpušček, Podlesek in Šterman Ivančič, 2013). Tudi
po desetih letih tako še vedno ostaja izziv, kako v slovenskih šolah krepiti
notranji interes za branje, ki ga lahko spodbujamo tudi s pristopi k pouče­
vanju, ki v večji meri upoštevajo bralna zanimanja mladostnikov.

Tabela 3: Odstotek dijakov, ki so na trditve o uživanju v branju
odgovorili s »Strinjam se« in »Popolnoma se strinjam«, ter njihovi
povprečni bralni dosežki: primerjava med leti 2009 in 2018.

Berem le, če Branje je O knjigah Branje se mi Berem le
moram. eden izmed se rad/-a zdi izguba zato, da
pogovarjam dobim
52,8 mojih z drugimi. časa. informacije,
najljubših
konjičkov. 34,5 ki jih

23,2 potrebujem.

% dijakov in dijakinj (2009) 33,4 53,1

Bralni dosežek* 455 529 524 446 460

% dijakov in dijakinj (2018) 56,4 25,5 33,0 36,3 52,7

Bralni dosežek* 474 537 532 456 471

Opomba: * Gre za povprečni dosežek tistih dijakov in dijakinj, ki so
na postavko odgovorili s »Strinjam se« in s »Popolnoma se strinjam«;
Povprečni dosežek za Slovenijo pri branju je leta 2009 znašal 483 točk
(OECD 494 točk), leta 2018 pa 495 točk (OECD 487 točk).
Zaradi večje preglednosti v tabeli ne navajamo vrednosti standardnih
odklonov. Ta podatek je dostopen v pripadajoči tabeli na naslednji
povezavi pod zavihkom Codebook and Compendia:
https://www.oecd.org/pisa/data/2018database/.

Rezultati (Tabela 3 in OECD, 2019b) nadalje kažejo, da se je v
Sloveniji značilno povečal tudi delež dijakov in dijakinj, ki so leta 2018
poročali, da se strinjajo ali popolnoma strinjajo s tem, da se jim zdi bran­
je izguba časa (približno 3 odstotne točke več kot leta 2009), hkrati pa se
je značilno povečal delež tistih, ki menijo, da je branje eden izmed njiho­
vih najljubših konjičkov (približno 3 odstotne točke več kot leta 2009). Pri

19
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26