Page 19 - Šolsko polje, XXXI, 2020, št. 1-2: Bralna (ne)pismenost, ur. Klaudija Šterman Ivančič
P. 19
šterman ivančič, m. puklek levpušček ■ branje mladih leta 2009 in leta 2018 ...

izobraževalnega programa. Ker naju je zanimalo, ali so razlike med spo­
loma znotraj vsakega izobraževalnega programa statistično značilne, sva v
naslednjem koraku izračunali tudi vrednost t-testa pri stopnji tveganja p
≤ 0,05.

Rezultati in razprava

Branje za zabavo
Pri ugotavljanju razlik v motivaciji za branje med leti 2009 in 2018 se naj­
prej osredotočava na čas, ki ga slovenski dijaki in dijakinje namenijo bra­
nju za zabavo. Leta 2009 je bilo dijakov in dijakinj, ki so poročali, da ne
berejo za zabavo, približno 40 %, v letu 2018 pa 50 % (Tabela 1). Tistih dija­
kov in dijakinj, ki so poročali, da po navadi berejo trideset minut ali manj
na dan, je bilo v letu 2018 za približno 13 odstotnih točk manj kot v letu
2009. Iz mednarodnega poročila raziskave PISA 2018 (OECD, 2019b) je
razvidno, da so omenjene razlike statistično značilne.

Tabela 1: Odstotek odgovorov na vprašanje »Približno koliko časa
navadno nameniš branju za zabavo?« ter povprečni bralni dosežki
dijakov: primerjava med leti 2009 in 2018.

Ne berem 30 minut Več kot 30 Od 1 do Več kot
za zabavo. ali manj minut in 2 uri na 2 uri na
% dijakov in dijakinj* (2009) 39,8 na dan. manj kot
60 minut dan. dan.
34,5 na dan. 8,0 2,2

15,6

Bralni dosežek** 446 499 526 520 521
4,1
% dijakov in dijakinj * (2018) 49,5 21,9 14,4 9,3

Bralni dosežek** 468 521 528 538 524

Opomba: * Odstotek dijakov in dijakinj, ki so določeno postavko
označili. Navodilo je zahtevalo, da respondent označi en odgovor;
**Povprečni dosežek za Slovenijo pri branju je leta 2009 znašal 483 točk
(OECD 494 točk), leta 2018 pa 495 točk (OECD 487 točk).
Zaradi večje preglednosti v tabeli ne navajamo vrednosti standardnih
odklonov. Ta podatek je dostopen v pripadajoči tabeli na naslednji
povezavi pod zavihkom Codebook and Compendia:
https://www.oecd.org/pisa/data/2018database/.

Čas, ki ga slovenski dijaki in dijakinje namenijo branju za zabavo, se
je v obdobju desetih let torej zmanjšal, kar je z vidika motivacije za branje
in bralnih dosežkov neugoden podatek. Že rezultati sekundarnih analiz

17
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24