Page 17 - Šolsko polje, XXXI, 2020, št. 1-2: Bralna (ne)pismenost, ur. Klaudija Šterman Ivančič
P. 17
k. šterman ivančič, m. puklek levpušček ■ branje mladih leta 2009 in leta 2018 ...
zajema reprezentativni vzorec 6074 15-letnih dijakov in dijakinj, pri čemer
jih je 1409 (od teh 896 oziroma 64 % dijakinj in 513 oziroma 36 % dijakov)
obiskovalo splošno gimnazijo, 645 (od teh 357 oziroma 55 % dijakinj in 288
oziroma 45 % dijakov) strokovno gimnazijo, 2578 (od teh 1199 oziroma 47
% dijakinj in 1379 oziroma 53 % dijakov) program srednjega strokovnega
izobraževanja in 1442 (od teh 430 oziroma 30 % dijakinj in 1012 oziroma
70 % dijakov) program srednjega poklicnega izobraževanja.
Pripomočki
Dijaki in dijakinje so po 2-urnem preizkusu z nalogami bralne pismenosti
v raziskavah PISA 2009 in 2018 izpolnjevali Vprašalnik za dijake in dija-
kinje. Izpolnjevanje le-tega traja približno 40 minut, z njim pa se v okviru
raziskave ugotavljajo spremljajoči dejavniki dosežkov. Za potrebe priču-
joče študije sva se v analizi osredotočili na vprašanja, s pomočjo katerih
so dijaki in dijakinje v obeh ciklih raziskave ocenili čas, ki ga namenijo
branju za zabavo, svoje uživanje v branju, pogostost branja določene vrste
gradiva, bralne aktivnosti na spletu in uporabnost metakognitivnih bral-
nih strategij razumevanja, pomnjenja ter povzemanja besedila.
Čas, ki ga namenijo branju za zabavo, so dijaki in dijakinje ocenili na
5-stopenjski lestvici (1 – Ne berem za zabavo do 5 – Več kot 2 uri na dan),
pri čemer so odgovorili na vprašanje: »Približno koliko časa navadno
nameniš branju za zabavo?«
Uživanje v branju so dijaki in dijakinje ocenili na 4-stopenjski lest
vici (1 – Sploh se ne strinjam do 4 – Popolnoma se strinjam), ocenili pa so
naslednje postavke: »Berem le, če moram«, »Branje je eden izmed mo
jih najljubših konjičkov«, »O knjigah se rad/-a pogovarjam z drugimi«,
»Branje se mi zdi izguba časa« in »Berem le zato, da dobim informacije,
ki jih potrebujem«.
Pogostost branja določene vrste gradiva so dijaki in dijakinje oceni
li na 5-stopenjski lestvici (1 – Nikoli ali skoraj nikoli do 5 – Večkrat na te-
den), pri čemer so ocenili pogostost branja naslednjih gradiv: »Revije«,
»Stripi«, »Leposlovje (romani, pripovedi, zgodbe)«, »Knjige, ki niso le
poslovje (informativne, dokumentarne)« in »Časopisi«.
Pogostost izvajanja različnih bralnih aktivnosti na spletu so dijaki
in dijakinje ocenili na 5-stopenjski lestvici (1 – Ne vem, kaj je to, do 5 –
Večkrat na dan), pri čemer so ocenili pogostost izvajanja naslednjih bral
nih aktivnosti: »Branje elektronske pošte«, »Klepetanje prek spleta«,
»Branje spletnih novic«, »Iskanje spletnih informacij o določenih vse
binah«, »Sodelovanje v skupinskih razpravah ali forumih na spletu« in
»Iskanje uporabnih informacij na spletu«.
15
zajema reprezentativni vzorec 6074 15-letnih dijakov in dijakinj, pri čemer
jih je 1409 (od teh 896 oziroma 64 % dijakinj in 513 oziroma 36 % dijakov)
obiskovalo splošno gimnazijo, 645 (od teh 357 oziroma 55 % dijakinj in 288
oziroma 45 % dijakov) strokovno gimnazijo, 2578 (od teh 1199 oziroma 47
% dijakinj in 1379 oziroma 53 % dijakov) program srednjega strokovnega
izobraževanja in 1442 (od teh 430 oziroma 30 % dijakinj in 1012 oziroma
70 % dijakov) program srednjega poklicnega izobraževanja.
Pripomočki
Dijaki in dijakinje so po 2-urnem preizkusu z nalogami bralne pismenosti
v raziskavah PISA 2009 in 2018 izpolnjevali Vprašalnik za dijake in dija-
kinje. Izpolnjevanje le-tega traja približno 40 minut, z njim pa se v okviru
raziskave ugotavljajo spremljajoči dejavniki dosežkov. Za potrebe priču-
joče študije sva se v analizi osredotočili na vprašanja, s pomočjo katerih
so dijaki in dijakinje v obeh ciklih raziskave ocenili čas, ki ga namenijo
branju za zabavo, svoje uživanje v branju, pogostost branja določene vrste
gradiva, bralne aktivnosti na spletu in uporabnost metakognitivnih bral-
nih strategij razumevanja, pomnjenja ter povzemanja besedila.
Čas, ki ga namenijo branju za zabavo, so dijaki in dijakinje ocenili na
5-stopenjski lestvici (1 – Ne berem za zabavo do 5 – Več kot 2 uri na dan),
pri čemer so odgovorili na vprašanje: »Približno koliko časa navadno
nameniš branju za zabavo?«
Uživanje v branju so dijaki in dijakinje ocenili na 4-stopenjski lest
vici (1 – Sploh se ne strinjam do 4 – Popolnoma se strinjam), ocenili pa so
naslednje postavke: »Berem le, če moram«, »Branje je eden izmed mo
jih najljubših konjičkov«, »O knjigah se rad/-a pogovarjam z drugimi«,
»Branje se mi zdi izguba časa« in »Berem le zato, da dobim informacije,
ki jih potrebujem«.
Pogostost branja določene vrste gradiva so dijaki in dijakinje oceni
li na 5-stopenjski lestvici (1 – Nikoli ali skoraj nikoli do 5 – Večkrat na te-
den), pri čemer so ocenili pogostost branja naslednjih gradiv: »Revije«,
»Stripi«, »Leposlovje (romani, pripovedi, zgodbe)«, »Knjige, ki niso le
poslovje (informativne, dokumentarne)« in »Časopisi«.
Pogostost izvajanja različnih bralnih aktivnosti na spletu so dijaki
in dijakinje ocenili na 5-stopenjski lestvici (1 – Ne vem, kaj je to, do 5 –
Večkrat na dan), pri čemer so ocenili pogostost izvajanja naslednjih bral
nih aktivnosti: »Branje elektronske pošte«, »Klepetanje prek spleta«,
»Branje spletnih novic«, »Iskanje spletnih informacij o določenih vse
binah«, »Sodelovanje v skupinskih razpravah ali forumih na spletu« in
»Iskanje uporabnih informacij na spletu«.
15