Page 20 - Šolsko polje, XXXI, 2020, št. 1-2: Bralna (ne)pismenost, ur. Klaudija Šterman Ivančič
P. 20
lsko polje, letnik xxxi, številka 1–2
na podatkih iz leta 2009 (Puklek Levpušček et al., 2012) so pokazali, da je
za razvijanje bralne pismenosti in bralne dosežke mladih pomembno, da ti
branje sprejmejo kot dejavnost, ki jo v prostem času radi počnejo, in vsako
dnevno posvetijo vsaj nekaj minut prostočasnemu branju. V letu 2009 so
najvišji povprečni dosežek na preizkusu iz bralne pismenosti PISA nam
reč dosegli prav dijaki in dijakinje, ki so poročali, da po navadi berejo med
30 in 60 minutami na dan. V letu 2018 so najvišje povprečne dosežke do
segli dijaki in dijakinje, ki so poročali, da po navadi berejo eno do dve uri,
kar je lahko tudi pokazatelj bolj redkega poseganja mladih po bralnem
gradivu in slabših bralnih spretnostih.
Znotraj vseh štirih izobraževalnih programov so dijakinje v večji
meri poročale, da v povprečju namenijo več časa branju za zabavo kot dija
ki. Razlike med spoloma so statistično značilne (Tabela 2). V splošnem re
zultati kažejo, da za zabavo največ berejo dijaki in dijakinje, ki obiskujejo
gimnazijske programe, manj dijaki in dijakinje, ki obiskujejo srednje stro
kovno izobraževanje, najmanj pa dijaki in dijakinje, ki obiskujejo srednje
poklicno izobraževanje.
Tabela 2: Povprečni čas, namenjen branju za zabavo: razlike po spolu
znotraj posameznih izobraževalnih programov v letu 2018.
Čas, namenjen branju za zabavo
M SD t (df) p
Splošna in klasična gimnazija Dijaki 1,87 1,09
Strokovna gimnazija Dijakinje
Srednje strokovno izobraževanje Dijaki 2,25 1,21 8,40 (1388) ***
Srednje poklicno izobraževanje Dijakinje
Dijaki 1,83 1,04
Dijakinje
Dijaki 2,53 1,28 6,60 (638) ***
Dijakinje
1,50 0,91
2,11 1,25 11,91 (2537) ***
1,44 0,89
1,94 1,20 6,37 (1391) ***
Opomba: Dijaki in dijakinje so na vprašanje odgovorili na lestvici od 1
do 5, kjer 1 pomeni, da ne berejo za zabavo, 5 pa, da za zabavo berejo več
kot 2 uri na dan; M – aritmetična sredina; SD – standardni odklon;
t – t test; df – stopnje svobode; p – stopnja tveganja: *** p ≤ ,001.
Uživanje v branju
Naslednji pokazatelj, s katerim v raziskavi PISA ugotavljamo motivaci
jo 15-letnikov za branje, je njihova ocena lastnega uživanja v branju. Leta
2009 se je 53 % dijakov in dijakinj strinjalo ali popolnoma strinjalo s tem,
da berejo le, če morajo (Tabela 3). Leta 2018 je o tem poročalo za 3 odstotne
točke več dijakov in dijakinj, iz mednarodnega poročila raziskave PISA
18
na podatkih iz leta 2009 (Puklek Levpušček et al., 2012) so pokazali, da je
za razvijanje bralne pismenosti in bralne dosežke mladih pomembno, da ti
branje sprejmejo kot dejavnost, ki jo v prostem času radi počnejo, in vsako
dnevno posvetijo vsaj nekaj minut prostočasnemu branju. V letu 2009 so
najvišji povprečni dosežek na preizkusu iz bralne pismenosti PISA nam
reč dosegli prav dijaki in dijakinje, ki so poročali, da po navadi berejo med
30 in 60 minutami na dan. V letu 2018 so najvišje povprečne dosežke do
segli dijaki in dijakinje, ki so poročali, da po navadi berejo eno do dve uri,
kar je lahko tudi pokazatelj bolj redkega poseganja mladih po bralnem
gradivu in slabših bralnih spretnostih.
Znotraj vseh štirih izobraževalnih programov so dijakinje v večji
meri poročale, da v povprečju namenijo več časa branju za zabavo kot dija
ki. Razlike med spoloma so statistično značilne (Tabela 2). V splošnem re
zultati kažejo, da za zabavo največ berejo dijaki in dijakinje, ki obiskujejo
gimnazijske programe, manj dijaki in dijakinje, ki obiskujejo srednje stro
kovno izobraževanje, najmanj pa dijaki in dijakinje, ki obiskujejo srednje
poklicno izobraževanje.
Tabela 2: Povprečni čas, namenjen branju za zabavo: razlike po spolu
znotraj posameznih izobraževalnih programov v letu 2018.
Čas, namenjen branju za zabavo
M SD t (df) p
Splošna in klasična gimnazija Dijaki 1,87 1,09
Strokovna gimnazija Dijakinje
Srednje strokovno izobraževanje Dijaki 2,25 1,21 8,40 (1388) ***
Srednje poklicno izobraževanje Dijakinje
Dijaki 1,83 1,04
Dijakinje
Dijaki 2,53 1,28 6,60 (638) ***
Dijakinje
1,50 0,91
2,11 1,25 11,91 (2537) ***
1,44 0,89
1,94 1,20 6,37 (1391) ***
Opomba: Dijaki in dijakinje so na vprašanje odgovorili na lestvici od 1
do 5, kjer 1 pomeni, da ne berejo za zabavo, 5 pa, da za zabavo berejo več
kot 2 uri na dan; M – aritmetična sredina; SD – standardni odklon;
t – t test; df – stopnje svobode; p – stopnja tveganja: *** p ≤ ,001.
Uživanje v branju
Naslednji pokazatelj, s katerim v raziskavi PISA ugotavljamo motivaci
jo 15-letnikov za branje, je njihova ocena lastnega uživanja v branju. Leta
2009 se je 53 % dijakov in dijakinj strinjalo ali popolnoma strinjalo s tem,
da berejo le, če morajo (Tabela 3). Leta 2018 je o tem poročalo za 3 odstotne
točke več dijakov in dijakinj, iz mednarodnega poročila raziskave PISA
18