Page 16 - Šolsko polje, XXXI, 2020, št. 1-2: Bralna (ne)pismenost, ur. Klaudija Šterman Ivančič
P. 16
šolsko polje, letnik xxxi, številka 1–2

med spoloma pri branju v Sloveniji med večjimi, se nama zdi to vredno na­
dalje raziskati. Ker pa je prišlo med leti 2009 in 2018 do pomembnih raz­
lik v samem načinu branja mladih, se bova raje kot na same bralne dosež­
ke osredotočili na razlike, ki se nanašajo na njihovo motivacijo za branje,
vrsto gradiva, ki ga berejo, branje, ki ga opravijo na spletu, in oceno upo­
rabnosti različnih metakognitivnih bralnih strategij. Temeljni vprašanji,
na kateri želiva v tem prispevku odgovoriti, sta tako naslednji:

Ali je prišlo med leti 2009 in 2018 do sprememb v motivaciji za branje,
pogostosti branja določene vrste gradiva, v bralnih dejavnostih na sple-
tu in oceni uporabnosti različnih metakognitivnih bralnih strategij pri
slovenskih 15-letnikih?
in

Ali lahko razlike med spoloma, ki se na že omenjenih področjih kažejo
na nacionalni ravni, na podlagi podatkov raziskave PISA 2018 potrdi-
mo tudi znotraj posameznih izobraževalnih programov?

Metoda

Vzorec
Za namene naše razprave sva uporabili podatke raziskav PISA 2009 in
PISA 2018, kjer so v Sloveniji vključeni vsi mladostniki, stari med 15 let in
3 mesece in 16 let ter 2 meseca (v nadaljevanju dijaki in dijakinje), ne glede
na izobraževalni program, ki ga obiskujejo. Vzorčenje je v raziskavi PISA
večstopenjsko in stratificirano, zaradi zagotavljanja reprezentativnosti
vzorca po izobraževalnih programih pa so v Sloveniji vanj zajeti vsi sred­
nješolski izobraževalni programi in nekaj naključno izbranih osnovnih
šol ter institucij za izobraževanje odraslih. Načeloma velja, da znotraj do­
ločenega izobraževalnega programa iz seznama vseh 15-letnikov naključ­
no izberemo vzorec 30 dijakov in dijakinj, ki so nato vključeni v raziska­
vo. Sodelovanje v raziskavi je anonimno. Postopki vzorčenja in izvedba
raz­iskave na šoli so podrobneje opisani v nacionalnem poročilu raziskav
PISA 2009 (Štraus, 2010) in PISA 2018 (Šterman Ivančič, 2019).

V raziskavi PISA 2009 je sodelovalo 7764 dijakov in dijakinj, v letu
2018 pa 6400 dijakov in dijakinj. Ker sva analize za potrebe te študije iz­
vedli predvsem na podatkih raziskave PISA 2018, v nadaljevanju podrob­
neje opisujeva ta vzorec.

Za potrebe najine analize sva iz vzorca 6400 dijakov in dijakinj izlo­
čili 15-letnike, vključene v osnovno šolo, in tiste, ki so obiskovali programe
nižjega poklicnega izobraževanja. Za slednje namreč nimamo vseh podat­
kov, ki jih potrebujemo za naše analize. Končni vzorec, vključen v analize,

14
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21