Page 200 - Šolsko polje, XXXI, 2020, št. 1-2: Bralna (ne)pismenost, ur. Klaudija Šterman Ivančič
P. 200
šolsko polje, letnik xxxi, številka 1–2

Vidno-slušno-motorično triado zamenja tipno-slušno-motorična triada
(Jablan, 2016). Pri prepoznavanju brajevega znaka se odvija proces analize
in sinteze pik v brajevem znaku. Najprej bralec s slepoto razčleni pozicijo
pik v skupini, nato pa jih zopet združi. Na začetku bo otrok s slepoto nare­
dil veliko nepotrebnih gibov s kazalcema: ugotavlja razdaljo pike do pike,
kroži po njem. Cilj je seveda simultano prepoznavanje znaka s hitrim dr­
senjem kazalcev čez brajeve črke. Dober bralec lahko glasno prebere tudi
več kot 90 besed na minuto (Kermauner, 2001), kar je v povprečju za oko­
li 30 % počasneje od branja videčih (Murn, 2013). Bralna hitrost pa se lah­
ko zmanjša zaradi nelinearnih besedil (stolpci, preglednice itn.), saj je bra­
nje brajice linearno, torej črko za črko, vrstico za vrstico.

Pedagoška osnova

V procesu opismenjevanja v brajici so pri otroku s slepoto pomembna učna
sredstva ter specialni pripomočki, učiteljeva usposobljenost in njegovo
znanje, specialne metode in tiflopedagoški principi. Priporočene metode
po avtorici Murn (2013) so:
– Individualni pristop: ker sistem usvajanja črk poteka po drugačnem

zaporedju kot pri videčih, je smotrno, da je učenec pri začetnem opi­
smenjevanju izločen iz razreda. Pripomočki za opismenjevanje so
modeli brajeve celice, semenske škatlice, uvodni didaktični komplet
za opismenjevanje in brajev stroj. Otrok s slepoto se ne uči črk po
abecedi, ampak od lažjih brajevih znakov k bolj zahtevnim, struk­
turiranim. Ko je brajeva abeceda osvojena, se otrok s slepoto vklju­
či v skupino polnočutnih vrstnikov, za enakovredno vključevanje v
pouk pa potrebuje ustrezne pripomočke ter gradiva v brajici.
– Celostna metoda učenja jezika: po tej metodi učenci usvajajo cele be­
sede s slikovnim materialom, zato otroku s slepoto omogočimo stik
s tipnim modelom, realnim predmetom, kasneje tudi tipno sliko.
– Lastna aktivnost: otroka s slepoto je treba ves čas spodbujati in ga
motivirati. Procesi govorjenja, branja in pisanja se povezujejo v nje­
gove lastne jezikovne vzorce in izkušnje. Učenec s slepoto naj sam
napiše zgodbo in jo prebere. Več, kot bo bral, boljši bralec bo.
Otroka s slepoto opismenjuje tiflopedagog, kasneje pa lahko vadi in
utrjuje brajico tudi z razrednim učiteljem (Hrastovšek, 2016) ali izvajal­
cem dodatne strokovne pomoči (specialnim in rehabilitacijskim učite­
ljem, inkluzivnim učiteljem). Jablan (2016) je po Chall povzela šest razvoj­
nih faz, skozi katere gredo otroci s slepoto, preden se naučijo tekoče brati
in pisati brajico. V prvi, ničelni fazi, se videči otroci srečujejo z grafičnimi
simboli na vsakem koraku, medtem ko otroci s slepoto redko pridejo v stik

198
   195   196   197   198   199   200   201   202   203   204   205