Page 195 - Šolsko polje, XXXI, 2020, št. 1-2: Bralna (ne)pismenost, ur. Klaudija Šterman Ivančič
P. 195
a. kermauner ■ opismenjevanje otrok s slepoto

vzpodbud iz okolja, se mehanizem vzburjenja vidnih centrov ne vzpostavi,
to pa vpliva na vse vidike otrokovega razvoja. Otroci s težko okvaro vida
večkrat kažejo določene razvojne težave, ki jih lahko opazimo pri njiho­
vih vsakodnevnih aktivnostih ali igri: otrok manj raziskuje in se slabše uči
s posnemanjem. Dojenčki in malčki s slepoto se igrajo predvsem individu­
alno in vzporedno. Brez spodbude odraslih pri igri ne vstopajo v socialne
interakcije (Maljevac, 2019). Njihove senzomotorične izkušnje so zaradi
omejenega vida siromašnejše, kar pogojuje tudi drugačno komunikacijo
z okoljem in celoten razvoj komunikacijskih spretnosti (Eškirović, 2015).
Nujno jim je zagotoviti najrazličnejše dražljaje, temelječe na preostalih ču­
tih, saj to omogoča razvoj pojmov in predstav kot osnove v procesu mišlje­
nja govora in učenja (Čelešnik, 2009). V zgodnji mladosti je razvoj najin­
tenzivnejši in vpliv okolja na otrokov razvoj najmočnejši (Žunič, 2019).

Za dejansko uresničevanje inkluzije v naši družbi se ne smemo več
osredotočati na napake, ovire, motnje posameznega otroka s posebni­
mi potrebami. Torej ni pomembno, koliko in česa otrok ne zmore, tem­
več to, kako in v kakšnem obsegu mu pomagati, da bo čim več zmogel.
Prepoznamo njegova močna področja in jih s prilagojenimi metodami
razvijamo, podpiramo in izpostavljamo.

Že pri dojenčku s slepoto lahko razvijamo tipno in slušno zaznavo,
ki ju bo kasneje še kako potreboval pri branju brajice in poslušanju literar­
nih del. Govor se pri otrocih s slepoto navadno razvija hitreje kot sposob­
nost gibanja, orientacije, zaznavanja okolice, ker pa imajo manj možnosti
za spoznavanje predmetov in pojmov, se pogosto naslanjajo le na verbal­
ni opis, brez konkretne izkušnje sveta, ki jih obdaja, predvsem predme­
tov, ki jih ni mogoče otipati, ker so preveliki, nevarni ipd. Otroci s slepoto
zato dostikrat uporabljajo verbalizme, besede, ki jim ne poznajo pomena,
le obliko; semantična vsebina dostikrat ne odgovarja realnemu izkustvu
(Matok, 2007). Izguba vida prisili otroke s slepoto v formiranje odnosov
samo z govorom, zato jim je treba besede za predmete, ki tipu in sluhu niso
dosegljivi (oblaki, perspektiva, senca itn.), razložiti na primeren način.

Razvita domišljija, bogat besedni zaklad, poznavanje pojmov, bese­
dnih zvez, razumevanje povedanega in sposobnost poslušanja odločilno
vplivajo na uspešnost učenja branja in pisanja v šolski dobi. Veliko pozor­
nosti moramo nameniti samemu opisovanju igrač, predmetov, pripove­
dovanju po spominu, obnavljanju zgodbic, pravljic, učenju pesmic na pa­
met, prepoznavanju posameznih glasov znotraj besed (Koprivnikar, b. d.).
Poslušanje pravljic, pesmic, zgodb, različnih glasov in šumov pripomore k
spodbujanju zavestnega slušnega zaznavanja in selekciji slušnih dražljajev
(Brvar, 2014). Otroku s slepoto omogočimo, da posluša zvoke, ki so pri­
jetni in se z njimi igra. Različno zveneče igrače in predmeti z zvočnimi

193
   190   191   192   193   194   195   196   197   198   199   200