Page 198 - Šolsko polje, XXXI, 2020, št. 1-2: Bralna (ne)pismenost, ur. Klaudija Šterman Ivančič
P. 198
šolsko polje, letnik xxxi, številka 1–2

katere se na površino s pomočjo piezo-električnih modulov dvignejo in
pogrezajo kroglice, različna kombinacija teh kroglic pa predstavlja dolo­
čeno črko v brajici. Na brajevi vrstici oseba s slepoto lahko bere besedi­
la, ki so linearna, recimo v formatu word, tipka pa na običajno tipkovni­
co z uporabo tipk namesto miške. Tako lahko oseba s slepoto dostopa do
vseh elektronskih dokumentov, knjig na nosilcih, spletnih vsebin in so­
cialnih omrežij, če le strani omogočajo tudi tekstovne alternative za vse
netekstovne vsebine, npr. slike, zemljevide in druge grafične komponen­
te. Vsa funkcionalnost interneta mora biti dostopna preko tipkovnice
(Kermauner, 2018a).

Z brajico lahko zapišemo praktično vse: črke, števke, ločila, besedne
poudarke, matematične izraze in fizikalne formule, kemijske enačbe, rim­
ske števke, celo note. Zaradi potreb po novih znakih, razvijajočega se ra­
čunalništva in prehoda na brajevo vrstico so osnovni brajevi celici dodali
še sedmo in osmo piko. Iz tega sestava je mogoče kombinirati kar 252 bra­
jevih znakov (Gerbec, 1999).

Brajica je mednarodna pisava, uporabljajo jo tako Arabci, Kitajci
in Japonci. Preden pa je bila globalno sprejeta, je preteklo kar nekaj časa.
Evropa jo je sprejela leta 1878, Amerika pa šele 1917 (Bavčar, 2009).

Učenje brajice
Brajica je za osebe s slepoto primarni izobraževalni medij (Jablan, 2016),
čeprav naj bi poleg brajice poznale tudi črni tisk (slovenico oz. latinico),
česar se naučijo z otipavanjem različnih oblik črk in z oblikovanjem le­
-teh v različnih materialih (glina, plastelin …) ter s specialnimi pripomoč­
ki (pisanje na pozitivno folijo, tiflograf …). Vsaka oseba s slepoto naj bi
se namreč znala sama podpisati, saj se z lastnoročnim podpisom izkazu­
je istovetnost.

Osnovna razlika med črnim tiskom in brajico je v prevladujočem na­
činu percepcije: pri branju brajice je to tipno kinestetično prepoznavanje.
Brajica ima za razliko od črnega tiska še tretjo dimenzijo – višino brajeve
pike (Jablan, 2016).

Učenje brajice poteka po naslednjih stopnjah (Koprivnikar, b. d.):

1) predvaje za opismenjevanje v brajici;
2) učenje črk (prepoznavanje in pisanje);
3) učenje branja in pisanja.

Govorimo o primarnem opismenjevanju v brajici, to pomeni, da se
otrok nauči brajice v zgodnjem otroštvu, kar je prav gotovo najučinkovi­
tejše (Murn, 2013).

196
   193   194   195   196   197   198   199   200   201   202   203