Page 204 - Šolsko polje, XXXI, 2020, št. 1-2: Bralna (ne)pismenost, ur. Klaudija Šterman Ivančič
P. 204
šolsko polje, letnik xxxi, številka 1–2

močno stimulirajo tip in tako mlajše otroke pripravljajo na branje brajice.
Povečana občutljivost prstnih blazinic in z vsakodnevnimi dražljaji spro­
ženo povečanje tipalnih telesc v koži sta eden od pogojev za kasnejše uspe­
šno branje.

Tipne ilustracije naj prikazujejo manjše objekte, oblike, velikosti in
površine, ki so otroku s slepoto domači in jih srečuje v vsakodnevnem ži­
vljenju. Prav je, da pridejo otroci v stik tudi s takimi prikazi, ki jih lah­
ko razberejo spontano in brez interpretacije odraslega (Kermauner, 2013).

Dobra tipna ilustracija je očiščena vseh nebistvenih informacij (po­
splošitev), količina informacij na njej je manjša, metodično in didaktično
pa je prilagojena starosti slepega otroka (Brvar, 2000). Pomembna je tudi
velikost prikaza – temeljno pravilo, ki izhaja iz prakse, je, naj se drži veli­
kosti dveh razprtih dlani v širino ter v višino. Sama tipna informacija ne
sme biti manjša od brajeve celice, kar pomeni, da mora biti med posame­
znimi znaki toliko prostora, da informacijo še lahko ločimo z blazinico
prsta. Ker veliko otrok s slepoto še razloči močne barve, za tipne slike upo­
rabimo močne, kontrastne barve. Skušamo se tudi držati naravnih soraz­
merij (npr. mačka naj ne bo večja kot konj). Material naj spominja na stvar­
no podobo predmeta ali naj ga po posameznih lastnostih podpira (gladki
materiali – hladne barve, hrapavi materiali – tople barve). Pomembna je
tudi varnost – materiali in izdelava naj bodo varni (Kermauner, 2013).

Poznamo več tehnik izdelave tipnih prikazov:
– termo-vakuumska in mikrokapsulska ter termoformska tehnika,

termopisalo,
– risanje na pozitivno folijo, s tiflografom ali z brajevim pisalnim

strojem,
– sitotisk,
– slepi tisk,
– računalniška izdelava točkastih tipnih prikazov,
– samolepljive povoščene vrvice,
– kolaži iz najrazličnejših materialov,
– materiali za oblikovanje (glina, plastelin, fimo masa),
– lepilo, konturne in napihljive barve (Kermauner, 2004).

Tipne slikanice združujejo tipne slike z leposlovnim ali tudi stvar­
nim besedilom, ki je navadno v brajici in v povečanem črnem tisku za otro­
ke s slabovidnostjo in njihove starše. Tipnih slikanic je malo, saj so nava­
dno narejene le v nekaj izvodih, njihova izdelava pa je zamudna in draga.

Študentka Inkluzivne pedagogike Anica Toplak (2012) si je za glav­
ni lik svoje tipne slikanice za pomoč pri opismenjevanju otrok s slepoto
izbrala lik Kazalčka tipalčka, ki otroka vodi od števk 1 preko 2 do 9 in 0,

202
   199   200   201   202   203   204   205   206   207   208   209