Page 193 - Šolsko polje, XXXI, 2020, št. 1-2: Bralna (ne)pismenost, ur. Klaudija Šterman Ivančič
P. 193
Opismenjevanje otrok s slepoto
Aksinja Kermauner, Pedagoška fakulteta Univerze na Primorskem
Bralno ovirani otroci
Otroci z ovirami branja ali bralno ovirani otroci (angl. print disa-
bled children) oziroma otroci z zmanjšano bralno sposobnostjo so
otroci, ki zaradi oviranosti ne morejo brati običajnih tiskanih pu
blikacij. To so:
– otroci z govorno-jezikovnimi motnjami,
– otroci s primanjkljaji na posameznih področjih učenja,
– otroci z motnjami v duševnem razvoju (v nadaljevanju MDR),
– otroci s slepoto, slabovidnostjo in okvaro vidne funkcije,
– otroci z gluhoto, katerih prvi jezik je slovenski znakovni jezik (v na
daljevanju SZJ),
– oklevajoči bralci,
– otroci priseljencev (Haramija in Knapp, 2019).
Prilagoditve so za različne skupine specifične, npr. za otroke z glu
hoto SZJ, za otroke z MDR lahko branje, v tem prispevku pa se bomo
osredotočili na otroke s slepoto, ki potrebujejo besedila v brajici (Braillovi
pisavi).
Bralna pismenost
Pod pojmom pismenost razumemo funkcionalna in transferna znanja, ve
ščine in strategije, ki jih osebe pridobijo v teku svojega življenja. Pismenost
je v modernem, informacijsko naravnanem svetu prav gotovo ena naj
pomembnejših veščin. Predstavlja potencial, ki omogoča posamezniku
https://doi.org/10.32320/1581-6044.31(1-2)191-213 191
strokovni članek
Aksinja Kermauner, Pedagoška fakulteta Univerze na Primorskem
Bralno ovirani otroci
Otroci z ovirami branja ali bralno ovirani otroci (angl. print disa-
bled children) oziroma otroci z zmanjšano bralno sposobnostjo so
otroci, ki zaradi oviranosti ne morejo brati običajnih tiskanih pu
blikacij. To so:
– otroci z govorno-jezikovnimi motnjami,
– otroci s primanjkljaji na posameznih področjih učenja,
– otroci z motnjami v duševnem razvoju (v nadaljevanju MDR),
– otroci s slepoto, slabovidnostjo in okvaro vidne funkcije,
– otroci z gluhoto, katerih prvi jezik je slovenski znakovni jezik (v na
daljevanju SZJ),
– oklevajoči bralci,
– otroci priseljencev (Haramija in Knapp, 2019).
Prilagoditve so za različne skupine specifične, npr. za otroke z glu
hoto SZJ, za otroke z MDR lahko branje, v tem prispevku pa se bomo
osredotočili na otroke s slepoto, ki potrebujejo besedila v brajici (Braillovi
pisavi).
Bralna pismenost
Pod pojmom pismenost razumemo funkcionalna in transferna znanja, ve
ščine in strategije, ki jih osebe pridobijo v teku svojega življenja. Pismenost
je v modernem, informacijsko naravnanem svetu prav gotovo ena naj
pomembnejših veščin. Predstavlja potencial, ki omogoča posamezniku
https://doi.org/10.32320/1581-6044.31(1-2)191-213 191
strokovni članek