Page 184 - Šolsko polje, XXXI, 2020, št. 1-2: Bralna (ne)pismenost, ur. Klaudija Šterman Ivančič
P. 184
šolsko polje, letnik xxxi, številka 1–2

namesto da bi ga uporabili za razumevanje in raziskovanje. Za obliko­
vanje kognitivnih modelov, ki jih možgani sestavljajo v koncepte, učen­
ci ne potrebujejo veliko podatkov in dejstev (Rutar, 2017), potrebujejo pa
spodbudno poučevanje, učno okolje in čas, da se lahko oblikujejo globje
in trajnejše predstave. Odsotnost psihološke zadovoljitve – dopaminske-
ga krepitelja, ki ga povzroči šele proces učenja z razumevanjem, povzroča
odtujenost ali celo odpor do znanja, raziskovanja, nemotiviranost, posle­
dično pa tudi odpor do šole. Nasprotno pa dopaminski odziv ob doživlja­
nju uspeha (in razumevanja snovi) zagotavlja motiviranost za nadaljevanje
učenja (McTighe et al., 2019). Prevladujoče poučevanje v slovenski šoli te­
melji na reprezentativnih temah in vnaprej pripravljenih pravilnih odgo­
vorih, manj pa na vprašanjih, ki jih postavljajo učenci, in na reševanju pro­
blema skozi napačne rešitve (ibid.). Poučevanje postavljanja kakovostnih
vprašanj učencev je pot k razumevanju konceptov. Pouk, ki je sestavljen iz
pripovedovanja zgodb učitelja, spodbudi zlaganje simbolnih shem učen­
cev. S tem se oblikuje prostor nevednosti, ki proži vprašanja učencev, kar je
že del učenja z raziskovanjem. Razvijanje odnosa do znanja (spreminjajo­
čih se resnic) z raziskovanjem naj bi bila bistvena vloga osnovnošolskega
izobraževanja. Res je, da tudi že obstoječi učni načrti vsebujejo cilje, po­
vezane z razumevanjem konceptov, vendar se zdi, da učitelji učence, spri­
čo ogromne količine snovi in dolžnosti realizacije učnega načrta, prepogo­
sto pustijo le pri pomnjenju podatkov in dejstev, ki jih učenci ne zmorejo
povezati v koncepte, saj je na vrsti nova snov, novi podatki, nova dejstva.

Učenju prijazna šola – spodbudno učno okolje
za vse učence

Tudi prepričanje, da je učenje zgolj racionalni proces, je kognitivna zna­
nost že ovrgla. Namesto tega je pokazala, da so kognitivni procesi spodbu­
jeni s čustvenimi in da je mišljenje rezultat obojega hkrati – kognitivne in
čustvene aktivnosti (Varlas, 2018; Schneider in Stern, 2013).

Nevroznanstveniki ta proces podrobneje razložijo, na tem mestu
pa bo dovolj le njihova ugotovitev, da je prehodnost informacij ali sen­
zornih dražljajev, ki jih učenci prejemajo od zunaj, do njihove obdelave v
»upravljalskem« delu možganov zelo odvisna od čustvenega stanja učen­
cev (ibid.). Dober učitelj se zaveda, da je proces učenja odvisen od razre­
dne klime, zato je najprej pozoren na pozitiven odnos do učencev. Tak
odnos prenaša na učence z zavedanjem, da je učenje učinkovito le, če so
učenci v pozitivnem čustvenem stanju, se čutijo varne in sprejete tako s
strani učitelja kot tudi vrstnikov. Pozitivna razredna klima je en pogoj za
učinkovito učenje in ima odločilen vpliv na rast motivacije in prizadeva­
nja učencev. Drugi, prav tako pomemben del je poučevanje in ocenjevanje.

182
   179   180   181   182   183   184   185   186   187   188   189