Page 188 - Šolsko polje, XXXI, 2020, št. 1-2: Bralna (ne)pismenost, ur. Klaudija Šterman Ivančič
P. 188
šolsko polje, letnik xxxi, številka 1–2

prilagoditev, vendar so zamejeni s pravilniki, obsežnimi učnimi načrti, pa
tudi s kulturo preživetih doktrin, protokolov in konceptov. Odgovori na
vprašanja, katere spremembe so potrebne, da bomo šolo približali učen­
cem s posebnimi potrebami, so nas pripeljali do spoznanj, da so rešitve
pravzaprav univerzalne – kar je dobro zanje, je dobro za vse učence v šoli
ne glede na njihove kognitivne in telesne zmožnosti. Kar je opisano in pre­
dlagano zgoraj, niso novosti; nekateri šolski sistemi take in podobne reši­
tve že uvajajo (npr. vse skandinavske, deloma tudi baltske države, Nova
Zelandija, Škotska, zadnja leta tudi Singapur ...). Zavedamo se, da so v tem
besedilu zarisane le konture sprememb, da nekateri predlogi še niso ustre­
zno evalvirani, da vseh niti ne bo mogoče izpeljati in da morda to niti ni
potrebno. Ne glede na to smo predstavili nekaj dejstev našega osnovnošol­
skega sistema, zaradi katerih smo lahko zaskrbljeni, in navedli nekaj reši­
tev, ki jih dajemo v nadaljnjo preučitev. Zavedamo se, da z dvomom v kon­
cept enotnih standardov in posledično razvrščanja glede na učne dosežke
posegamo v temelj, na katerem sta zgrajeni tradicionalna in sodobna šola.
Če pa se hkrati zavedamo, da je odgovornost in pravičnost šole, da se od­
ziva na različnost učencev in ne samo kakovost, ki jo merimo z učnimi do­
sežki, so navedeni nastavki rešitev vsekakor vredni nadaljnjega preučeva­
nja in ukrepanja. Morda je čas, da se po skoraj 25 letih od uvedbe 9-letne
šole premaknemo od kozmetičnih popravkov šolskega sistema k večjim
konceptualnim spremembam.

Literatura
Bransford, J., Brown, A., in Cocking, R. (ur.). (2000) How people learn:

Brain, mind experience, and school: Expanded edition. Washingron,
DC: National Academy Press.

Cankar, G., Bren, M., in Zupanc, D. (2017) Za večjo pravičnost šolskega siste-
ma v Sloveniji. Ljubljana: Državni izpitni center.

CJL. (2018) Analiza ankete za specialno pedagoško službo v Centru Janeza
Levca Ljubljana. Arhiv CJL, neobjavljeno.

Eamon, M. K., in Altshuler, S. J. (2004) Can We Predict Disruptive School
Behavior? Children & Schools 26(1), str. 23–37.

EASIE. (2014) Five key messages for inclusive Education. Putting theory into
practice. Odense C, Brussels: European Agency for Special Needs and
Inclusive Education.

EASIE. (2018) Cross-country reports. Odense C, Brussels: European Agency
for Special Needs and Inclusive Education.

186
   183   184   185   186   187   188   189   190   191   192   193