Page 182 - Šolsko polje, XXXI, 2020, št. 1-2: Bralna (ne)pismenost, ur. Klaudija Šterman Ivančič
P. 182
šolsko polje, letnik xxxi, številka 1–2

v letih od 2014 dalje ponudil izvajanje izobraževanja učiteljev za tako ime­
novano formativno spremljanje. Učitelji v prvem triletju poročajo o izve­
dljivosti takega pristopa, v višjih razredih pa ga je večina učiteljev, ki so ga
poskusno vpeljali, opustila.17 Razkorak med formativnim in obveznim su­
mativnim ocenjevanjem znanja je prevelik, zato so – razumljivo – opusti­
li prvega.

Učenje doma in domače naloge

Količina snovi v obliki informacij in dejstev v učnih načrtih je tolikšna, da
je učitelji pogosto med poukom ne zmorejo posredovati v celoti, saj jim za
to zmanjkuje časa.18 Snovi je veliko, časa pa premalo, da bi učenci med po­
ukom snov utrdili, jo povezali z drugimi podatki in jo uredili v koncepte.
Del te snovi ali pa vsaj utrjevanje snovi, ki je pogosto učenje na pamet, po­
stane domače delo – v obliki domače naloge in učenja doma. Strokovnjaki
si niso enotni, koliko dela za šolo naj učenci opravijo doma; nekateri za­
govarjajo način učenja po šoli, drugi menijo, da naj se celoten učni pro­
ces izvede v šoli, učenci pa naj imajo po zaključku pouka čas za igro in
druge interesne dejavnosti (Vatterott, 2018). Raziskovanje dolžine časa, ki
ga učenci porabijo za domače naloge in za drugo delo za šolo v sloven­
ski šoli, je z obsežno anketo izvedla Zveza aktivov svetov staršev Slovenije
(ZASSS, 2019). Za domače naloge 23 % učencev (zajeti so učenci od 1. do
9. razreda) porabi od ene do več kot treh ur, 29 % učencev pa med 30 in 60
minutami, za učenje od ene do več kot tri ure četrtina učencev, prav toliko
jih porabi med 30 in 60 min. Za druge šolske obveznosti jih 15 % pora­
bi med eno in več kot tremi urami, 19 % pa med 30 in 60 min. Na osnovi
teh podatkov ocenjujemo, da približno polovica učencev porabi skupaj za
šolske obveznosti od ure in pol do več kot tri ure, kar je bistveno več časa,
kot ga namenijo popoldanskim obšolskim dejavnostim, še navajajo v razi­
skavi (ibid.). Kot pri obravnavi obremenjenosti učencev v šoli se je tudi tu
bolj smiselno spraševati o učinkih domačih nalog, ne pa toliko o količi­
ni in porabljenem času. Nekatere raziskave, ki jih navaja Cathy Vatterott
(2018), so sicer dokazale pozitivno povezanost med količino domače na­
loge in učnimi dosežki v višjih razredih osnovne šole, vendar nadaljnje
raziskave, kjer so vključili več spremenljivk, na primer motivacijo, učne
zmožnosti, kakovost poučevanja in druge ozadenjske spremenljivke, po­
kažejo zelo majhen učinek domačih nalog na učne dosežke (ibid.). Mnogi
učenci torej dnevno porabijo do nekaj ur za delo, ki najverjetneje nima ve­
čjih učinkov na njihove učne dosežke. Drugi vidik problematike domačih

17 Osebna komunikacija – delavnice z učitelji osnovne šole (18 delavnic, 2018–2020).
18 Osebna komunikacija – delavnice z učitelji osnovne šole (18 delavnic, 2018–2020).

180
   177   178   179   180   181   182   183   184   185   186   187