Page 177 - Šolsko polje, XXXI, 2020, št. 1-2: Bralna (ne)pismenost, ur. Klaudija Šterman Ivančič
P. 177
m. rovšek ■ med pravičnostjo, kakovostjo in učnimi dosežki v osnovni šoli

kognitivnih značilnosti učencev, ali drugače – učenci bodo bi bili ob uče­
nju v svojem območju bližnjega razvoja.

Količine snovi je v osnovni šoli preveč! Tudi, če bi bilo podatkov in
dejstev pol manj, bi jih bilo verjetno preveč. Preveč jih je bilo verjetno tudi
že v preteklosti, zlasti po uvedbi 9-letne šole. Čeprav je pri nekaterih pred­
metih nekaj snovi manj kot v preteklosti, verjetno skupna količina snovi
ob zadnjih prenovah učnih načrtov ni nič manjša. Učbeniki jih pogosto
nadgrajujejo še z dodatnimi vsebinami. Neposredno dokazovanje te ka­
tegorične izjave z ugotavljanjem, koliko snovi je preveč, bi kazala na nera­
zumevanje konteksta, iz katerega je nastala. Zato je pojasnjevanje te izjave
lahko le posredno, s pomočjo razumevanja učenja na način, kot ga razu­
me kognitivna znanost:
– Vseh informacij, dejstev in podatkov je preveč, da bi si jih lahko vse

zapomnili, poleg tega so skorajda vsi dostopni na medmrežju in do­
segljivi kadarkoli ter kjerkoli. Da je treba učence učiti iskanja pre­
verjenih spletnih podatkov, kaže tudi podatek, da le četrtina osnov­
nošolskih učencev uporablja splet za iskanje informacij, povezanih z
učenjem za šolo (ZASSS, 2019).
– Mnoga dejstva in podatki zastarajo, z novi znanstvenimi dognanji
postanejo napačni in neuporabni. Veliko podatkov, ki smo se jih uči­
li pred leti in desetletji, danes ne velja več, mnogo trditev je danes
ovrženih, mnogo bo ovrženih jutri. Z napredkom znanosti, poja­
vom novih dejstev in informacij je proces staranja »znanj« še veliko
hitrejši. Veliko dejstev in podatkov, ki jih danes vsebujejo osnovno­
šolski učbeniki, čez desetletje ne bo več velja. Veliko poklicev, ve­
zanih na kompetence, ki jih daje današnja šola, čez desetletje ne bo
več obstajalo. Od kod torej potreba ali nuja po pomnjenju tolikšne
količine podatkov, če bodo mnogi čez nekaj let že zastareli ali pa
bodo neuporabni?
– Učenci, ki se podatke in dejstva »učijo« z rabo delovnega oziroma
kratkoročnega spomina pogosto brez razumevanja, bodo podatke in
dejstva zadržali le do ocenjevanja – saj so se jih večinoma tudi naučili
le za ocenjevanje. Hranjenje podatkov, torej spomin, je le skladišče za
procese učenja, ni cilj učenja. Cilj je trajno razumevanje kontekstov,
v katere so umeščene informacije in dejstva. Učenje je že po nekaj
desetletij stari definiciji kognitivni in čustveni proces, v katerem iz-
kušnje povzročijo relativno stalno spremembo v znanju ali vedenju
(Woolfolk, 2001). Tako avtentično, učencu pristno učenje nima ve­
liko skupnega z »učenjem« na pamet, saj so možgani evolucijsko na­
rejeni tako, da jih žene k učenju. Na drug način izraženo – učenje

175
   172   173   174   175   176   177   178   179   180   181   182