Page 173 - Šolsko polje, XXXI, 2020, št. 1-2: Bralna (ne)pismenost, ur. Klaudija Šterman Ivančič
P. 173
m. rovšek ■ med pravičnostjo, kakovostjo in učnimi dosežki v osnovni šoli

Različni programi za različne učence, isti standardi
za (skoraj) vse učence

Koncept vzgojno-izobraževalnih programov, ki je v uporabi, se je obliko­
val hkrati z odpiranjem specializiranih šol ali oddelkov pri šolah ob kon­
cu 19. in začetku na 20. stoletja (Marovt, 2011).

Poleg rednega osnovnošolskega programa poznamo v Sloveniji še 13
drugih javno veljavnih osnovnošolskih vzgojno-izobraževalnih progra­
mov. Le dva programa, če ne upoštevamo programov za dvojezično šolo
– Program 9-letne osnovne šole in Program s prilagojenim izvajanjem
in dodatno strokovno pomočjo, izvajamo v redni osnovni šoli. Vse osta­
le (prilagojene) programe izvajamo v ločenih oblikah izobraževanja – v
osnovnih šolah s prilagojenim programom,6 v zavodih za vzgojo in izobra­
ževanje otrok s posebnimi potrebami in socialnovarstvenih zavodih. Prva
značilnost tega koncepta je, da ima vsaka skupina otrok s posebnimi po­
trebami (OPP) »svoj« program, praviloma v specializiranih šolah. Druga
značilnost take ureditve je, da imajo programi že sami po sebi »vgrajeno«
raven standardov. Tako se nekateri programi z »enakovrednim« izobraz­
benim standardom, nekateri z »nižjim« izobrazbenim standardom, dva
posebna programa vzgoje in izobraževanja pa sta celo brez opredeljenih
standardov znanj. Čeprav se zdi, da več programov omogoča večje prila­
gajanje vsebin in ciljev posameznim skupinam OPP, ima taka zasnova po
našem mnenju vrsto pomanjkljivosti in je v nasprotju s koncepti šole za
različnost; veliko heterogenost po zmožnostih posamezne skupine OPP
uokvirjamo v zanje vnaprej določen program – učenci se naj bi prilagaja­
li zahtevam programa, ne glede na njihove stvarne vzgojno-izobraževalne
potrebe in zmožnosti. Drugi razlog zadeva raven standardov; pričakovani
učni dosežki posameznih skupin OPP so torej vnaprej sistemsko uokvir­
jeni s samim programom, in tako ne odgovarjajo na raznolikost učencev,
ki se odraža v različnih zmožnostih za učenje ali v sopojavnosti več mo­
tenj. Taka ureditev programov posredno vzdržuje sistem dveh vzporednih
korpusov šol, rednih in specializiranih, saj redne šole ne izvajajo prilago­
jenih programov, ter tako vzdržuje koncept segregacije učencev na podla­
gi njihovih telesnih in kognitivnih zmožnosti.7 Zasnova programov nas

6 In redne šole, ki imajo priključene oddelke prilagojenega programa z nižjim izobrazbenim
standardom in posebnega programa, vendar programa izvajajo ločeno v ločenih razredih.

7 Konvencija o pravicah invalidov (2007), ki jo je Slovenija podpisala leta 2008, priznava prav-
ico vseh učencev do vključujočega izobraževalnega sistema brez diskriminacije. Uradne
razlage konvencije ni. Skladno s smernicami Evropske agencije za izobraževanje oseb s
posebnimi potrebami in inkluzivno izobraževanje pomeni vključujoče izobraževanje
pravico do pouka v šoli, pojem »brez diskriminacije« pa, da se šolajo z vrstniki ne glede na
lastne kognitivne in telesne zmožnosti.

171
   168   169   170   171   172   173   174   175   176   177   178