Page 169 - Šolsko polje, XXXI, 2020, št. 1-2: Bralna (ne)pismenost, ur. Klaudija Šterman Ivančič
P. 169
pravičnostjo, kakovostjo in učnimi dosežki
v osnovni šoli

Matej Rovšek, Center Janeza Levca Ljubljana

Kaj pričakujemo od osnovne šole (v nadaljevanju: šola)? Kakovost, ki
je povezana z dobrimi učnimi dosežki, visoko motivacijo za učenje
in procesom, v katerem bomo vzgajali odgovornega in razmišljujo­
čega učenca. Pričakujemo tudi, da se šola odziva na različnost učencev, kar
je povezano s pravičnostjo šolskega sistema.

Šola je lahko le primerna, sociologi so že davno utemeljili, da ideal­
ne šole v praksi ni; najboljše in edino smiselne šole ni – vzpostaviti mo­
ramo »distanco do individualnih predstav o »najboljši, pravi vzgoji«
(Gaber, 2010: str. 12). Da mnogi, tudi laiki, izražajo svojo predstavo o tem,
­kakšno šolo hočemo, je v Sloveniji vsakdanjik tudi zato, ker manjkajo ja­
sne smernice razvoja šolstva. V tem prispevku ne bomo govorili o tem, ka­
kšno šolo hočemo, temveč o tem, kakšna šola bi naj najbolje odgovarja­
la na različnost učencev, torej omogočila napredovanje vseh učencev, brez
segregacije in diskriminacije glede na učne zmožnosti. Na osnovi usme­
ritev Evropske agencije za izobraževanje oseb s posebnimi potrebami in
inkluzivnega izobraževanja (EASNIE, 2014), mednarodnih in domačih
raziskav v povezavi s sodobnimi pristopi k poučevanju, kot jih promovira
kognitivna znanost, ter spoznanj iz prakse si upamo trditi, da so nekate­
ri koncepti, po katerih deluje slovenski osnovnošolski sistem, že zastareli
ali pa so bili napačni že, ko so nastali. Seveda je katerokoli šolstvo na sve­
tu, ne samo slovensko, neobhodno zaznamovano z zastaranimi koncep­
ti. Šolstvo nosi pečat cele vrste generacij človeštva, vsaka ga je oblikovala
glede na zgodovino, religijo, dognanja znanosti in kulturni »zeitgeist«.
Na isti osnovi ga je dolžna spreminjati tudi današnja generacija. Šola
mora biti zapisana času, prostoru in vrednotam (ibid.), zato smo jo dolžni

https://doi.org/10.32320/1581-6044.31(1-2)167-189 167
strokovni članek
   164   165   166   167   168   169   170   171   172   173   174