Page 164 - Šolsko polje, XXXI, 2020, št. 1-2: Bralna (ne)pismenost, ur. Klaudija Šterman Ivančič
P. 164
šolsko polje, letnik xxxi, številka 1–2
psihološke in zdravstvene »rešitve«, ki izhajajo iz take pol teorije, vodi
jo v neustrezne rešitve. Poleg splošne neučinkovitosti upravičujejo prenos
odgovornosti na »nekompetentne revne starše« in s prstom pokažejo na
dozdevno neprizadevnost pri razvojni stimulaciji otrok. Poleg tega »po
lovično« branje vodi v razumevanje govorno-jezikovnega zaostanka kot
otroku inherentne patologije; tak vtis (nenamerno) utrjujejo nevroznan
stvene raziskave, ki fokus še dodatno zanihajo v prid (biološke) pojavno
sti primanjkljaja. Nazadnje socialnoekonomska podstat neenakosti posta
ne (nepotrebna) formalnost na začetku člankov, deskriptivni zaznamek
brez analitične moči. Brezpredmetno se zdi razkleniti problematiko in jo
obravnavati zgolj v delu. Poleg tega dobrohotni – a nereflektirani – posku
si, da bi razkrili in posegli v mehanizem socialne reprodukcije, včasih de
lujejo kontraproduktivno in zaostrijo obstoječe neenakosti. Ta članek je
korak h kritičnemu branju raziskav in poskus vnosa jasnosti v zgoščeno
znanstveno področje.
Literatura
Atkinson, P. (1985) Language, structure and reproduction: An introduction to
the sociology of Basil Bernstein. London: Meuthen.
Bernstein, B. (1958) Some sociological determinants of perception: an enqui
ry into sub-cultural differences. British Journal of Sociology 9, str.
159–174.
Bernstein, B. (2003a) Class, codes and control, Volume I: Theoretical studi-
es towards a sociology of language. York: Routledge, Taylor and Francis
Group.
Bernstein, B. (2003b) Class, codes and control, Volume II: Applied studies to-
wards a sociology of language. York: Routledge, Taylor and Francis
Group.
Bernstein, B. (2003c) Class, codes and control, Volume III: Towards a theo-
ry of educational transmissions. York: Routledge, Taylor and Francis
Group.
Bernstein, B. (2003d) Class, codes and control, Volume IV: The structuring
of pedagogic discourse. London in New York: Routledge, Taylor and
Francis Group.
Bornstein, M. H., in Haynes, M. O. (1998) Vocabulary competence in ear
ly childhood: measurement, latent construct and predictive validity.
Child Development 69, str. 654 –671.
Bourdieu, P. (2003) Sociologija kot politika. Ljubljana: Založba /*cf.
Burman, E. (2008) Deconstructing developmental psychology: Second edition.
London in New York: Routledge.
162
psihološke in zdravstvene »rešitve«, ki izhajajo iz take pol teorije, vodi
jo v neustrezne rešitve. Poleg splošne neučinkovitosti upravičujejo prenos
odgovornosti na »nekompetentne revne starše« in s prstom pokažejo na
dozdevno neprizadevnost pri razvojni stimulaciji otrok. Poleg tega »po
lovično« branje vodi v razumevanje govorno-jezikovnega zaostanka kot
otroku inherentne patologije; tak vtis (nenamerno) utrjujejo nevroznan
stvene raziskave, ki fokus še dodatno zanihajo v prid (biološke) pojavno
sti primanjkljaja. Nazadnje socialnoekonomska podstat neenakosti posta
ne (nepotrebna) formalnost na začetku člankov, deskriptivni zaznamek
brez analitične moči. Brezpredmetno se zdi razkleniti problematiko in jo
obravnavati zgolj v delu. Poleg tega dobrohotni – a nereflektirani – posku
si, da bi razkrili in posegli v mehanizem socialne reprodukcije, včasih de
lujejo kontraproduktivno in zaostrijo obstoječe neenakosti. Ta članek je
korak h kritičnemu branju raziskav in poskus vnosa jasnosti v zgoščeno
znanstveno področje.
Literatura
Atkinson, P. (1985) Language, structure and reproduction: An introduction to
the sociology of Basil Bernstein. London: Meuthen.
Bernstein, B. (1958) Some sociological determinants of perception: an enqui
ry into sub-cultural differences. British Journal of Sociology 9, str.
159–174.
Bernstein, B. (2003a) Class, codes and control, Volume I: Theoretical studi-
es towards a sociology of language. York: Routledge, Taylor and Francis
Group.
Bernstein, B. (2003b) Class, codes and control, Volume II: Applied studies to-
wards a sociology of language. York: Routledge, Taylor and Francis
Group.
Bernstein, B. (2003c) Class, codes and control, Volume III: Towards a theo-
ry of educational transmissions. York: Routledge, Taylor and Francis
Group.
Bernstein, B. (2003d) Class, codes and control, Volume IV: The structuring
of pedagogic discourse. London in New York: Routledge, Taylor and
Francis Group.
Bornstein, M. H., in Haynes, M. O. (1998) Vocabulary competence in ear
ly childhood: measurement, latent construct and predictive validity.
Child Development 69, str. 654 –671.
Bourdieu, P. (2003) Sociologija kot politika. Ljubljana: Založba /*cf.
Burman, E. (2008) Deconstructing developmental psychology: Second edition.
London in New York: Routledge.
162