Page 163 - Šolsko polje, XXXI, 2020, št. 1-2: Bralna (ne)pismenost, ur. Klaudija Šterman Ivančič
P. 163
l. klun ■ diskurzivna neenakost...

Če poenostavimo: v govoru in jeziku deprivilegiranih skupin obstaja
relativni primanjkljaj, ki je v funkciji družbene neenakosti – vladajoče
družbene skupin si lastijo privilegirajoče diskurzivne vire, tiste, ki so razla-
ščene, pa so razlaščene na področju ekonomskih, socialnih, kulturnih, pa tudi
diskurzivnih virov. Pojmovanje »primanjkljaja« (za katerega smo rekli, da
je realen, ker je strukturen) je pravzaprav nekoliko netočno: pri deprivile-
giranih skupinah ne gre za uporabo jezika, ki bi bil kvalitativno »enak«
kot jezik privilegiranih skupin, le osiromašen/deficitaren (manj besed, manj
pravilna slovnica, manj spretna skladnja). Diskurzivna razlika med druž­
benimi skupinami ni razmerje manj (nižji razred) – več (višji razred), tem­
več je med »govorno-jezikovnimi dispozicijami« obojih kompleksno raz-
merje družbene neenakosti. Jezik deprivilegiranih družbenih skupin je
torej relativno »deficitaren« ravno zato, ker je jezik podrejanja. Vsak pro­
gram in izobraževalna politika, ki predpostavlja, da bi bilo mogoče neena­
kost kompenzirati z večjim »jezikovnim vnosom« in boljšimi pedagoški­
mi prijemi (naj otroci slišijo več besed, se naučijo pravilne skladnje, naj se
igrajo z didaktičnimi igračami), spregleda temeljne mehanizme reproduk­
cije družbene neenakosti. V resnici gre pri avtorjih in snovalcih interven­
cij za prenaglo indukcijo (partikularnih spoznanj) in zmotno interpretaci-
jo odnosa med izvorom in manifestacijo. Spregledan je izvor neenakosti in
problematika je nagovorjena šele pri manifestaciji (z razvojno-psihološki­
mi, nevrobiološkimi, logopedskimi raziskavami). To zmoto je sicer antici­
piral že Bernstein (2003d: str. 82):

Nujno je imeti v mislih distinkcijo med izvorom, kjer »nastajajo govorne
oblike« – to so družbena razmerja – in opisom kazalnikov govornih ob-
lik. Kar se je zgodilo v zadnjih desetletjih raziskovanja, je /…/ poskus, da
bi osnovali splošno in natančno formulacijo načel, ki generirajo različne
jezikovne oblike, torej družbeno razrednih razmerij, »delujočih« preko
jezika, in na drugi strani bolj sistematičen, splošen in natančen opis gov-
ornih oblik.

V zadnjih desetletjih je bilo narejenega veliko dela na drugem kon-
cu problema – pri sistematičnem in natančnem opisu govornih oblik.
Manifestacije merijo, korelirajo in razkrivajo empirične raziskave. Pri iz­
voru pa je nujno ubrati drugačno pot: najprej o njem govoriti sociološko,
semantično, šele v dodelan teoretski okvir pa je mogoče umestiti (v njem
interpretirati) neenakosti v leksiki, sintaksi, slovničnosti in nazadnje v go-
vorno-jezikovnem razvoju otrok. Če je ta veriga kavzalnosti na neki točki
neupravičeno prekinjena ali celo obrnjena in je prednji del analize (so­
ciološki in semantičen) amputiran, ostane malo možnosti, da bi bilo ti­
sto, kar je ugotovljeno, celostno in utemeljeno. Obenem pedagoške,

161
   158   159   160   161   162   163   164   165   166   167   168