Page 157 - Šolsko polje, XXXI, 2020, št. 1-2: Bralna (ne)pismenost, ur. Klaudija Šterman Ivančič
P. 157
l. klun ■ diskurzivna neenakost...

torej dozdevno povzroča slabšo sintakso, bolj okrnjeno semantiko in naza-
dnje počasnejši kognitivni razvoj, celo drugačno razvijanje možganov. A ta
kavzalnost ostaja nedokazana. Je semantika res »okrnjena« na račun ome-
jenega besednjaka in netočne sintakse nižjerazrednih otrok? Je njihov razvoj
res počasnejši zato, ker starši rečejo manj besed? Ali je morda verigo kon-
sekvenc misliti drugače? Pozni Bernstein (2003c in 2003d) se je z odloč­
nostjo odvrnil od svojih začetnih hipotez. V teku več desetletnega razi­
skovanja in konceptualnega izčiščevanja je s sodelavci (Hasan, 1995, 2001;
Halliday, 1987, 1995) ugotovil, da je konsekvenca obratnaod te, ki jo avtor­
ji predpostavljajo (in posledično tudi »najdejo). S tem so navedeni avtorji
(ibid.) postavili empirične in teoretske temelje, ki preobračajo konsekven­
co diskurzivnega dedovanja družbenih položajev:

Družbena struktura → semantika (pomeni, ki so posameznikom »dostopni« – ki jih je mogoče iz-
raziti in misliti) → leksika, sintaksa, gramatika

Razlike (po tem teoretsko utemeljenem razumevanju) med druž­
benimi skupinami sicer obstajajo – a te so le na površini »jezikovne«
(Halliday, 2003b): v resnici jih je zmotno obravnavati kot preproste raz­
like v besednjaku ali rabi. Kajti v resnici te manifestacije (opazne razlike,
ki jih raziskovalci prizadevno merijo) izvirajo iz raznolikega dostopa do
pomenov. Še drugače – razlika je najprej sociosemantična, šele nato pa po-
stane razlika v besednjaku, skladnji in slovnici. Obe shemi razmerja poe­
nostavljata, saj nikdar ne gre za »preprosto enosmerno kavzalno verigo«
(Atkinson, 1985: str. 75), ampak za odnose relativne vzajemnosti. Vendar
pa sta obe shemi dovolj točni, da pokažeta ključno različnost med obema
načinoma razumevanja »posredovanosti«. V prvem primeru gre za to, da
zgodovinsko pojmovani družbeni položaji (površinski kazalniki) vodijo
v neenak besednjak, skladnjo in preko teh v neenako možnost ustvarja­
ti kompleksne in abstraktne pomene. V drugem primeru pa gre za to, da
stratificirana družbena struktura omogoča privilegiran dostop do seman-
tičnih virov privilegiranim skupinam oziroma vpliva na neenako distribu­
iran dostop do (abstraktnih, dekontekstualiziranih) pomenov, šele preko
tega pa vpliva na besednjak in skladnjo, ki ju je moč »izmeriti pri druži­
nah in otrocih«. Bernstein (2003a) je poudaril, da je po desetletjih razi-
skovanja prepričan, da vsakršna opažena neenakost ne izhaja iz jezikovnih
značilnosti, ampak iz semantičnih značilnosti diskurza.

Jezikovni kodi so povsem pogojeni z »družbenimi razmerji, v kate­
ra so vpeti ljudje,« (2003d: str. 82) in selektivno vplivajo na njihov dostop
do diskurzivnih virov. Posebnosti jezika ne izhajajo iz psiholoških značil­
nosti posameznika (sposobnosti, inteligence) niti iz značilnosti okolja,

155
   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161   162