Page 154 - Šolsko polje, XXXI, 2020, št. 1-2: Bralna (ne)pismenost, ur. Klaudija Šterman Ivančič
P. 154
šolsko polje, letnik xxxi, številka 1–2

10) prepričanja in znanje staršev o načinih vzgoje otrok – pripisovanje po-
membnosti spodbujanju govora, gibalnih aktivnosti, simbolne igre, po-
znavanje razvojnih stopenj (DeBaryshe, Binder in Buell, 2000),

11) interakcijski stil in navezanost v družini – toplina, sprejemanje otroka
itd. (Murray in Hornbaker, 1997).
Orisana raznolikost ni povezana z nedoslednostjo avtorjev, ampak

izhaja iz narave predmeta – iz kontingentnosti »izdelave« družbenih
skupin in primerjanja njihovih atributov. Sploh pa, kadar se preverja dis­
pozicije otrok, ki sami po sebi ne sodijo v specifično skupino, ampak jo
»pridobijo« po starših. Heinrich (2013) predlaga dvojno razumevanje
družbenih razredov/skupin. Prvo je razumevanje razreda kot strukturne
kategorije, drugo kot zgodovinske kategorije. V strukturnem smislu gre za
relativni položaj, ki ga posameznik zaseda v družbenem produkcijskem
procesu. Strukturnega položaja ne določa ta ali ona značilnost posame­
znika ali družine – na primer višina dohodka, izobrazbe, kulturni okus,
ampak velja razred razumeti kot družbeni odnos. Družina torej zaseda me­
sto glede na vse ostale družine v družbeni delitvi dela. V zgodovinskem
smislu pa gre za partikularno »pojavnost« razreda, ki jo je mogoče opisati
in momentalno »uloviti« za namene raziskovanja – gre za način, na kate-
rega pripadniki družbenih skupin obstajajo v določenem zgodovinskem, ge-
ografskem, socialnem in kulturnem kontekstu. V tem smislu je »družbeno
skupino« mogoče opisati in jo primerjati z ostalimi v danem kontekstu.
Ključno pa je, da strukturnih razredov ni mogoče enačiti z vsakokratnimi
manifestacijami njihovih lastnosti. Kot zapiše Heinrich (ibid.: str. 212):

H kapitalistu ne sodita nujno cigara in voznik, prav tako proletarcev ne
moremo reducirati na industrijske delavce, ki živijo v delavski soseski.
Razkroj takšnih stereotipov ni dokaz o koncu razredov, temveč zgolj o
spremembi njihove zgodovinske podobe.
Če zadevo približamo temi članka: k skupini z »nizkim SES« ne
sodi nujno majhno število knjig in didaktičnih igrač, malo izrečenih be­
sed skrbnika in avtoritarna vzgoja. K skupini z »visokim SES« ne sodi
nujno obiskovanje muzejev in knjižnic, zgodnje opismenjevanje otrok in
ljubezen do stročnic. Še tako »naturalizirani« kazalci umeščenosti v do­
ločen razred (na primer dohodek, izobrazba staršev), pa tudi bolj očitno
arbitrarni (kulturni okus, omika, način komunikacije) – niso nespremen­
ljivi del pripadnosti družbenemu razredu. Skozi zgodovinska okolja se ži­
vljenjske okoliščine spreminjajo, kar pa ne ovrže obstoja razredne družbe
in strukturne neenakosti. Ta distinkcija med strukturnim in zgodovin-
skim pojmovanjem družbenih skupin je ključnega pomena za razumevanje

152
   149   150   151   152   153   154   155   156   157   158   159