Page 151 - Šolsko polje, XXXI, 2020, št. 1-2: Bralna (ne)pismenost, ur. Klaudija Šterman Ivančič
P. 151
l. klun ■ diskurzivna neenakost...

Kategorije, kot so »razred«, »družbena skupina«, »socialno-ekonom­
ska skupina«, so konceptualno krhke in predstavljajo zgolj (izračunlji­
vo) spremenljivko, s katero je moč korelirati podatke o razvoju otrok.
Neenakost postane vrsta »individualiziranih in partikularnih odmi­
kov« (Mladenović, 2016: str. 96), predvsem v obliki opisov primarnega
okolja otrok, pri čemer se višjerazredna okolja enači s kakovostjo in ra­
zvojno stimulativnostjo, nižjerazredna okolja pa se ima za nespodbudna;
zapisi nekaterih avtorjev pustijo vtis, da deprivilegirani starši (s svoji­
mi vprašljivimi vzgojnimi in komunikacijskimi načini) razvoj otrok celo
»zavirajo«. V iskanju »krivca« za socialno reprodukcijo se avtorji obr­
nejo k intimnemu družinskemu okolju revnih družin in odgovornost
za vztrajajočo neenakosti naložijo na »pleča posameznikov in posame­
znic« (ibid.: str. 96), predvsem pa mater.12 Kompleksne strukturne nee­
nakosti členijo na ravni partikularne pojavnosti in neenakost upodobijo
(zgolj) kot različnost v vsakdanjih praksah privilegiranih in deprivilegi­
ranih družin. Raziskovalci se prizadevno osredotočijo na iskanje posre­
dnika med »razredom« in »razvojem«, pri čemer suspendirajo vrsto
drugih (že opravljenih) uvidov v dinamiko strukturnih neenakosti, ki
vplivajo na diskurzivne (z)možnosti ljudi (Atkinson, 1985). Tako pri svo­
jem »zasledovanju« posrednih in neposrednih vplivov (zgodnjega oko­
lja na razvoj otroka) idejo »družbene skupine« konceptualno razkosajo
in poenostavijo na vrsto empirično opredeljivih mikropraks družin. Zdi
se, da so te razlike celo plod izbire staršev: čeprav imajo družine nizke
dohodke, bi lahko starši otrokom vseeno brali in z njimi več govorili. Pri
tem zanemarijo zgodovinski, kulturni, politični, ekonomski, socialni in je-
zikovni kontekst, v katerega so vpeti raziskovani otroci in starši, njihov go-
vor, njihova »družbena pripadnost«, interakcije, vzgojne prakse … Iz kon­
teksta izluščijo zgolj izolirane podatke, ki jih v pozitivistični maniri med
seboj korelirajo. A ta redukcionistična narava »novih raziskovalnih pri­
stopov« ima nekatere pomembne učinke:

1) Nejasnost v pojmu »družbene skupine« in »družbene neenakosti«;
2) Nejasnost mediacije (Kaj posreduje med družbeno strukturo in ra­

zvojem otroka?);
3) Prenagla indukcija in posploševanje rezultatov ter enačenje korelaci­

je s kavzalnostjo;
4) Izmerjen »primanjkljaj« pri družinah in otrocih deluje v smislu

»individualizacije družbene neenakosti«.

12 Ker je velik del raziskav pokazal le vpliv spremenljivk, vezanih na matere (na primer kot
posrednik med SES in razvojem otroka se kaže materina izobrazba, materino branje otro-
ku, materin način interakcije z otrokom, model navezanosti med materjo in otrokom).

149
   146   147   148   149   150   151   152   153   154   155   156