Page 146 - Šolsko polje, XXXI, 2020, št. 1-2: Bralna (ne)pismenost, ur. Klaudija Šterman Ivančič
P. 146
šolsko polje, letnik xxxi, številka 1–2

njihovo poznavanje značilnosti govornega razvoja otrok in poznavanje li­
terature za otroke (Test Knowledge of Infant Development Inventory,
MacPhee, 1981 in Checklist of Titles and Authors of Children‘s Books –
»Lista naslovov in avtorjev otroških knjig«, oboje v Marjanovič, Umek in
Fekonja Peklaj, 2011).

Vse našteto je omogočilo povečanje obsežnosti in zanesljivosti po­
datkov o otrokovem okolju. Večjo zanesljivost, objektivnost in natanč­
nost podatkov o govoru otroka pa so omogočili standardizirani testi;
raziskovalci, tudi v Sloveniji, največkrat uporabijo: lestvico govornega ra­
zvoja (RDLS III – Reynell Developmental Language Scale, Edwards et
al., 1997 – v slovenski različici »Lestvica govornega razvoja«,3 Fekonja,
Marjanovič Umek, Kranjc, 2005) ter MacArthur Bates Communicative
Development Inventories (Fenson et al., 2006, v Fernald, Marchman in
Weisleder, 2013 ) – v slovenski različici »Lista razvoja sporazumevalnih
zmožnosti (LRSZ)«4 (Marjanovič Umek et al., 2011). Najpomembnejši
učinek novih instrumentov in analitičnih orodij je večanje vzorcev in šte-
vila pridobljenih podatkov. Če so bile zgodnje raziskave (Bernstein, 2003a;
Dawe, 1942; Hart in Risely, 1995; Lawton, 1968; McChraty, 1930 in 1946)
opravljene na vzorcih nekaj deset otrok in družin, so sedaj te številke mno­
go večje – na primer v raziskavi Letts et al. (2013) je bilo udeleženih 1226
otrok, v raziskavi Marjanovič Umek in Fekonje (2019) pa 536 malčkov.
Podoben trend velja za številčnost pridobljenih podatkov. Gilkerson in
Richards (2009) sta na primer v raziskavi s sistemom LENA zbrala 32.000
ur zvočnih posnetkov. Pokazali bomo rezultate nekaterih raziskav iz tega
»novega vala«.

Gilkerson in Richards (ibid.) sta družine razdelila v deset družbenih
skupin, glede na dohodkovni precentil. Jezikovno okolje sta merila 12 ur
na dan, opravila sta 2.682 snemanj (med starostjo 2 meseca in 48 mesecev)
ter ugotovila, da je dohodek družine močno povezan z vsemi tremi merje­
nimi spremenljivkami.

Rezultati so torej podobni kot pri Hart in Risley (2003): z višanjem
dohodka se veča gostobesednost v gospodinjstvu. Raziskovalca sta preve­
rila tudi povezanost med številom izrečenih besed odraslega in otrokovim
rezultatom na preverjanju govora in sporazumevanja (PLS – Preschool
Language Scale). Podatki so v grafu spodaj.

3 Primeren za preverjanje govornega razumevanja in govornega izražanja otrok.
4 Pripomoček je primeren za raziskovanje govora malčkov (del testa za malčke 8–16 mese-

cev, drugi del za malčke 16–30 mesecev).

144
   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151