Page 141 - Šolsko polje, XXXI, 2020, št. 1-2: Bralna (ne)pismenost, ur. Klaudija Šterman Ivančič
P. 141
Diskurzivna neenakost in konstrukcija
»govorno-jezikovnega primanjkljaja«

deprivilegiranih družin in otrok

Lucija Klun, Inštitut za slovensko izseljenstvo in migracije ZRC SAZU

Vprispevku bomo izhajali iz: 1) vztrajajoče povezanosti med družbe­
no pripadnostjo in razvojnim potekom ter učnim uspehom otrok,
2) podobno vztrajnih poskusov družboslovnih disciplin, da ome­
njeno povezanost izmerijo, korelirajo in interpretirajo, 3) dejstva, da se
številne raziskave v iskanju »nosilca družbene reprodukcije« obrnejo h
govoru in jeziku deprivilegiranih staršev in otrok. Pojav zanimanja za po­
vezanost med družbeno-razredno pripadnostjo in govorom/jezikom po­
stavljamo na začetek 20. stoletju – na presek humanistike (predvsem fi­
lozofije, jezikoslovja) in psihologije. Takrat se zgodita dva vzporedna
»preobrata«: na področju humanistike preobrat fokusa, ki je danes po­
znan pod besedno zvezo »jezikovni obrat« (Rorty, 1967). Na podro­
čju psihologije pa – pod taktirko humanistov – pomik od biologističnih
do sociokulturnih pogledov na razvoj (Olson in Bruner, 1996; Vigotski,
2010). V tem »ujemajočem« družboslovnem momentu, kjer se zanimanja
– sociologije, filozofije, psihologije – srečajo na disciplinarnem preseku,
vznikne živahna produkcija. Lingvistika napravi skokovit napredek na
področju študij leksike, sintakse in slovnice (Halliday, 1978, 1995), lingvi­
stično ozkogledost spodjeda vstop (sociokulturnega, kasneje pa še družbe­
nega, Gumprez in Hymes, 1964; Bourdieu, 1991; Labov, 1972) konteksta,
razvojna psihologija pa pokaže na specifične – posredne in neposredne –
korelacije med značilnostmi primarnega okolja in hitrostjo govorno-jezi­
kovnega razvoja. Ta točka »zgostitve«, katere zagon vztraja v 21. stoletje,
je polna meddisciplinarnih razkorakov, apropriacij in trkov.

V članku bomo pregledali raziskave, pokazali na trende in na menja-

ve »hegemonih« disciplin, ki se vrstijo v času. Predvsem bomo pozorni

https://doi.org/10.32320/1581-6044.31(1-2)139-166 139
izvirni znanstveni članek
   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146