Page 145 - Šolsko polje, XXXI, 2020, št. 1-2: Bralna (ne)pismenost, ur. Klaudija Šterman Ivančič
P. 145
l. klun ■ diskurzivna neenakost...

Slika 2: Obseg otrokovega besednjaka glede na starost v različnih socialno-
ekonomskih skupinah (Hart in Risley, 2003: str: 4).
Avtorja sta napravila preboj na področju. Čeprav je njuno delo do­
letela vrsta metodoloških in vsebinskih kritik, ostaja ena najbolj odmev­
nih in citiranih raziskav s področja (tudi s strani slovenskih avtorjev, npr.
Marjanovič Umek in Fekonja, 2019; Jager, 2015). Poleg tega sta avtorja uve­
dla »dvosmerni« raziskovalni pristop, ki so se ga kasneje poslužili mnogi
drugi. To je sočasno raziskovanje otroka (njegovega razvoja, veščin, kom­
petenc, znanja) in okolja (značilnosti staršev, navade, vsakdanja komuni­
kacija – kvantiteta in »kvaliteta«). Ker je – sploh raziskovanje družin­
skega okolja – izredno zamudno in metodološko zahtevno, se je na tem
področju v zadnjih desetletjih zgodil hiter tehnološki napredek. Namesto
raziskovalcev, ki snemajo, transkribirajo, štejejo izrečene besede in sekven­
ce ter analizirajo in posplošujejo zbrane podatke, danes meritve opravi
merilna in analitična programska oprema, ki jo je razvila LENA Research
Foundation.2 Ta je sestavljena iz snemalnika (ki ga otrok nosi v prirejenem
žepu puloverja) in programske opreme, ki pridobljene zvočne posnetke
analizira (Ganek in Eriks-Brophy, 2017). Večina snemanj poteka 12 ur, iz
zbranih podatkov program izlušči število izrečenih besed odraslega (adult
word count), število izrečenih glasov/besed otroka (child vocalization co­
unt) in število pogovornih obratov (zamenjav v interakciji med otroki in
odraslimi skrbniki). Določen napredek pri mapiranju zgodnjega okolja
je nastal tudi s prevodom angleških testov za starše – z njimi preverjajo
bralno pismenost staršev, njihove prakse (skupno branje, pripovedovanje),

2 Oprema je relevantna za raziskovalce v angleških govornih okoljih.
143
   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150