Page 138 - Šolsko polje, XXXI, 2020, št. 1-2: Bralna (ne)pismenost, ur. Klaudija Šterman Ivančič
P. 138
šolsko polje, letnik xxxi, številka 1–2

v resničnem svetu in tako naprej, ker »teh PISA ne preverja«. Kako lah­
ko OECD države odvrne od tega, da ne bi preprosto prilagodile svojih iz­
obraževalnih sistemov v smislu priprave učencev in učenk na preverjanje
znanja v raziskavi PISA? Kot sporna sta se pokazala tudi sestavljanje in,
kar je ključno, prevajanje testnih vprašanj – na primer prevodi iz anglešči­
ne in francoščine v nemščino so bili za 15 % daljši od izvirnikov in so ime­
li značilno višji delež redko uporabljanih izrazov (Eivers, 2010). Poleg tega
ni povsem točno, če preizkuse PISA opišemo kot neodvisne od kurikulov;
v resnici imajo boljše rezultate tiste države, v katerih preverjanje v okviru
raziskave PISA najbolj prepričljivo odraža elemente nacionalnega kuriku­
la. Kakšno je razmerje med tako imenovanim praktičnim, vendar dekon­
tekstualiziranim znanjem, ki ga meri raziskava PISA, in disciplinarnim
znanjem? Zakaj so izbrane kompetence povezane z nekaterimi disciplina­
mi, zlasti z matematiko, branjem, naravoslovjem in tehnologijo, z drugi­
mi pa ne? Ali narava preizkusov pomeni, da imajo bralne spretnosti nepo­
trebno velik vpliv na uspeh na drugih področjih (Eivers, 2010)?

PISA kot neodgovorno vladanje

Končno pa lahko postavimo pod vprašaj tudi odgovornost načina prever­
janja, pri katerem so uporabljene statistične tehnike, ki so preveč komple­
ksne za laično razpravo in nikoli povsem razkrite. Ali je OECD v svoji te­
sni povezanosti z »izobraževalnim poslom« – zlasti s profitno družbo
Pearson, ki pridobiva 80 % svojih prihodkov iz izobraževanja in trži kom­
plete gradiva za testiranje, podobne preizkusom PISA, ter ponuja sveto­
vanje po vsem svetu – pristranska v odgovornosti do drugih deležnikov
(Lingard in Sellar, 2013; Sjøberg, 2015)? PISA ni edina odgovorna za osiro­
mašenje kakovosti poučevanja in učenja v šolah ter za potiskanje prizade­
vanj učiteljev in učencev na, kot bi rekel Jamie Peck, »tekoči trak, ki ga je
izdelal nekdo drug« (Peck, 2002 v Baird et al., 2016), in še manj za odmik
od razsvetljenskih idej pastoralne skrbi, spodbujanja talenta, osebnega ra­
zvoja in kultiviranja razmišljajočih državljanov, ki slavijo različnost in ra­
znolikost. Toda PISA je oblikovana po podobi instrumentaliziranega izo­
braževalnega sistema in prispeva k njegovi nenehni reprodukciji.

Sklepi

Če povzamem, preverjanje v okviru raziskave PISA in »performativno
dramo« uvrščanja na mednarodno lestvico dosežkov vsake tri leta lahko
imamo za enega izmed številnih primerov odmikanja od bolj »neposre­
dnih« oblik upravljanja izobraževanja in približevanja kompleksnejšim,
posrednim, distanciranim in mreženim oblikam (Grek in Lindgren, 2015:
1). Je ključna sestavina neoliberalne oblike politične racionalnosti, ki ne

136
   133   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143