Page 136 - Šolsko polje, XXXI, 2020, št. 1-2: Bralna (ne)pismenost, ur. Klaudija Šterman Ivančič
P. 136
šolsko polje, letnik xxxi, številka 1–2

učinek« kompleksen in kontingenten, nedvomno obstaja. Pomislimo le
na naravo spektakla skrbno koreografiranih razglasitev rezultatov razi­
skave PISA – embargi, promocijski dogodki, dobro pripravljene informa­
cije za medije, prikrojena sporočila, poudarjanje uvrstitev, raba grafičnih
prikazov in tako naprej –, vse se zdi oblikovano tako, da v državah, ki niso
med »najuspešnejšimi« ali »hitro napredujočimi« (D’Agnese, 2015), s
»PISA šoki«, kot jih imenujejo v literaturi, proizvede odzive s »hitro po­
litiko« (Peck in Theodore, 2015). Podobno kot v ligi prvakov: tisto, kar
šteje, niso toliko dosežene točke, kolikor uvrstitev na lestvici, ki v sebi nosi
neki trajni pomen za prihodnost, saj najuspešnejše države postanejo refe­
renčne, tiste, ki so zdrsnile po lestvici navzdol, pa iščejo hitre rešitve za iz­
boljšanje stanja.

Seveda se raziskava PISA ne umešča do enake mere v vse nacional­
ne sisteme preverjanja znanja, politiki in oblikovalci javnih politik pa lah­
ko sporočilo, ki izhaja iz uvrščenosti na lestvico PISA, prikrojijo po svoje
in ga celo ignorirajo – vendar se morajo za to potruditi. PISA šoki vplivajo
na programe izobraževalnih reform v številnih državah – v literaturi so
najpogosteje omenjene Danska, Japonska in Nemčija (Breakspear, 2012)
–, natanko na tiste, ki imajo dobro financirane, a premalo uspešne izobra­
ževalne sisteme. Premalo je bilo narejenega na poznavanju vplivov raziska­
ve PISA na oblikovanje politik v postsocialističnih državah, čeprav se bo
Estonija z uvrstitvijo višje na lestvici verjetno znašla v središču pozorno­
sti. V svojem novejšem prispevku Jakubowski (2018) za Poljsko ugotavlja,
da ima v tej državi raziskava PISA monopol v javni in medijski pozornosti
in da so rezultati Raziskave bralne pismenosti (PIRLS) ter Raziskave ma­
tematične in naravoslovne pismenosti (TIMMS), ki se jima je Poljska pri­
družila pozneje, obravnavane zgolj s strani strokovnjakov. Zanimivo je, da
je vladajoča stranka Zakon in pravičnost v svoji retoriki proti establišmen­
tu nezaupljiva do transnacionalnih primerjalnih analiz, ki jih promovi­
rajo mednarodne organizacije, in omenja, da bi reforme, ki jih nekateri
pripisujejo izboljšanim rezultatom v raziskavi PISA, prav lahko odpravili.
Jakubowski (2018) trdi, da je oblikovanje politik zgolj na strokovnem te­
melju, ki ne upošteva občutenja ljudstva in prevladujočih političnih tren­
dov, pogosto kontraproduktivno.

Opozorili smo že (Stubbs, 2019) na izjemni pomen statistike OECD
o družbeno-ekonomskem statusu in spolu, ki pogosto izhajajo iz meritev
PISA. Hkrati se »PISA cirkus« navadno osredotoča bolj na povprečja
in veliko manj na enakost možnosti, ki je zvedena na tehnično vpraša­
nje. Raziskava PISA se skoraj ne osredotoča na etničnost, vrzel med ur­
banim in ruralnim ali na posebne potrebe učencev in učenk, tako da pri­
haja do očitnega razkoraka med rezultati raziskave PISA in razpravami

134
   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141