Page 135 - Šolsko polje, XXXI, 2020, št. 1-2: Bralna (ne)pismenost, ur. Klaudija Šterman Ivančič
P. 135
p. stubbs ■ vladavina svetovnega razvrščanja v izobraževanju ...

državami, ki dosegajo nadpovprečne dosežke, in tistimi, ki imajo podpov­
prečne. Nekateri upravičeno vidijo naraščajoče število sodelujočih držav
z vsakim ciklom raziskave PISA in vključevanje vse več držav, ki niso čla­
nice OECD, kot pokazatelj širjenja hegemonije OECD (Sjøberg, 2015;
2018). Sam menim, da je enako zanimiva vključitev delov Kitajske in ni­
koli Kitajske kot celote – ne pozabimo, da so v raziskavi iz leta 2018 v bra­
nju in matematiki med štirimi državami v samem vrhu kitajske provin­
ce, ki reprezentirajo Kitajsko kot državo (Beijing, Šanghaj, Džiangsu in
Žedžiang oziroma B-S-J-Z) ter ločeno Singapur, Makao in Hong Kong
(https://www.oecd.org/pisa/PISA-results_ENGLISH.png). To omogo­
ča – morda naključni – obrat k Aziji kot primerjalnem merilu, namesto k
skandinavskim državam blaginje, ki so bile v samem vrhu v predhodnih
ciklih.

Raziskava PISA je seveda le en primer kombinacije treh tiranij: šte­
vilk, povprečij in primerjav. Številkam ne moremo ugovarjati, ker številke
govorijo same zase, imamo jih za objektivno, veljavno, nevtralno in teh­
nično orodje in ne za simbolne reprezentacije, ki nam govorijo, kaj šteje in
kaj ne. Trditi, z besedami Williama Bruca Camerona, ki jih pogosto pri­
pisujejo Einsteinu, »da se vsega, kar šteje, ne da prešteti«, pomeni tvega­
ti, da odpremo prostor za sodobno maksimo: »Vse se da izmeriti in meri­
tve so vse.« Številke skrivajo kompleksno paleto vrednot, sodb, odločitev,
kompromisov in včasih celo čudežnih statističnih zvijač, ki pojasnjuje­
jo njihov nastanek in ustvarjajo dozdevno nevprašljivo logiko, da dosež­
ki raziskave PISA natančno merijo tako pomembne stvari, da bi morale
biti temelj »globalnega polja primerjalne uspešnosti« (Lingard in Grek,
2008). Izvajanje raziskave PISA je sodobni ekvivalent zgodbe o cesarjevih
novih oblačilih ali pa je – glede na to, da razkritje o cesarjevi goloti očitno
nima učinka – morda bolj točna primerjava s preročiščem v Delfih, kakor
predlaga Gorur (2014).

PISA kot politika

Glede na to, da se politika ne giblje sama od sebe, temveč je oblikovana za
to, da se giblje in je v procesu vedno prevedena, poročila, ki navajajo, da je
raziskava PISA prispevala h globalnemu zbliževanju izobraževalnih poli­
tik, precenjujejo njen vpliv. Nacionalne države, ki so uvrščene na medna­
rodno lestvico dosežkov v raziskavi PISA, so namreč veliko več kot zgolj
»vsebniki« politik; ko se politike gibljejo, kot trdimo v knjigi Making
Policy Move, so predmet »najrazličnejših srečanj, ki jih preoblikujejo, pri­
rejajo, si jih prilaščajo in prilagajajo« (Clarke et al., 2015: 15); ta srečanja se
med seboj razlikujejo zaradi natanko tistih »kontekstov«, ki si jih preiz­
kusi v okviru raziskave PISA prizadevajo izbrisati. Čeprav je vsak »PISA

133
   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140