Page 113 - Šolsko polje, XXX, 2019, št. 1-2: Nasilje, šola, družba I, ur. Mitja Sardoč in Barbara Japelj Pavešić
P. 113
v. jalušič ■ spolno nadlegovanje v šolah ...

Rezultati izvajanja programa opazovalcev so pomembni za vzposta-
vitev sistema preprečevanja spolnega nadlegovanja in za oblikovanje pra-
vil ravnanja odraslih. Dijaki_nje so namreč zelo kritični_e do ravnanja
učiteljev_ic in odraslih ter njihovih odzivov na spolno nadlegovanje v
šoli, na javnih mestih in doma. Vedo, da so spol in neenaka razmerja moči
ključna vprašanja spolnega nadlegovanja, vendar še vedno ne razumejo bi-
stvenih povezav med njimi, oziroma o tem nimajo globljega razumeva-
nja. Prav tako se bojijo govoriti o spolnem nadlegovanju, saj menijo, da jim
nihče ne bo verjel in da bodo preveč izpostavljeni. Zaposleni so frustrira-
ni zaradi občutka pomanjkanja kompetentnosti in kritičnosti do lastnega
znanja o spolnem nadlegovanju in spolnem nasilju na splošno. Zavedajo
se, da potrebujejo pomoč in podporo tako v šoli, med sodelavci_kami, kot
tudi zunaj šole.

V treh šolah, na katerih je potekal projekt, je bila izražena veli-
ka potreba po razvoju smernic ali protokolov za obravnavanje spolnega
nasilja in spolnega nadlegovanja, ki vključuje opredelitev vloge aktivnih
opazovalcev_k. Šole potrebujejo pomoč in dolgoročno podporo, da bi lah-
ko učitelji_ce in dijaki skupaj oblikovali te smernice. Da bi bili samoini-
ciativnost in skupna prizadevanja učiteljev_ic ter dijakov_inj dobrodošli
in bi uživali podporo le-ti potrebujejo jasna sporočila in podporo pristoj-
nih institucij, zlasti Ministrstva za šolstvo, česar trenutno niso deležni.
V projektu smo načrtovali oblikovanje smernic, ki bi težile k vsešolske-
mu (celovitemu) pristopu. Vendar smo samo v eni od šol (splošne usmeri-
tve) uspeli skupaj z dijaki_njami in zaposlenimi razpravljati o spreminja-
nju šolskih pravil, tako da bi le-ta vsebovala tudi smernice za obravnavanje
spolnega nasilja in spolnega nadlegovanja. Zaposleni so pričakovali, da
bodo smernice za delovanje dobili od »zgoraj« torej od pristojnih držav-
nih institucij.

Pretekle študije kažejo, da v Sloveniji zaposleni in dijaki šolskih pra-
vil (še vedno) ne oblikujejo skupaj, da nekateri zaposleni še vedno priča-
kujejo, da bodo šolska pravila oziroma normativni režim služila predvsem
discipliniranju dijakov_inj, ter da ne obstaja dovolj zavedanja o preplete-
nosti odgovornosti in pravic učiteljev_ic in dijakov_inj. Analiza formal-
nih dokumentov na ravni poklicnih in strokovnih šol izpred desetih let
je pokazala, da šolski dokumenti še vedno samo sledijo nacionalnim pra-
vilnikom, na šolah pa ni dovolj specifičnega strokovnega znanja, ki bi
omogočilo oblikovanje vsešolskega vzgojnega pristopa (prim. Peček Čuk,
Klarič, Vončina, Mažgon in Kroflič, 2009: 99–105).

Pristop opazovalcev_k si prizadeva pomagati dijakom in dijaki-
njam, da prepoznajo spolno nadlegovanje in ga obravnavajo kot nespre-
jemljivega, kar se je izkazalo za uspešno na naših delavnicah, čeprav so

111
   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118