Page 48 - Šolsko polje, XXVIII, 2017, no. 1-2: Etika in šola, ur. Marjan Šimenc in Mitja Sardoč
P. 48
šolsko polje, letnik xxviii, številka 1–2

z ustreznimi vzgojnimi in izobraževalnimi metodami ter orodji. Sicer so
ti vidiki in vsebine gradnik vsake vzgoje in vsakega izobraževanja. »Vzgo­
ja oziroma izobraževanje pomeni, da je bilo nekaj vrednega namerno in
zavestno preneseno na moralno sprejemljiv način« (Peters, 1970: str.
25). Etična vzgoja te notranje oziroma implicitno vsebovane vrednostne
razsež­nosti postavi kot izrecen cilj, tudi na podlagi zavedanja tega, da etič­
nih oziroma vrednostnih vidikov izobraževalnega procesa ni moč niti za­
nikati niti izključiti (Ainsworth in Johnson, 2000: str. 197–198) ter da je
model vrednostno nevtralnega izobraževanja zabloda.

Med poglavitne cilje etične vzgoje umeščamo naslednje:
– spodbuditi etično refleksijo, zavedanje, samostojnost, odgovornost

pri otrocih,
– omogočiti otrokom vpogled v in razumevanje pomembnih etičnih

načel in vrednot ter jih povezano s tem opremiti z intelektualnimi in
moralnimi sposobnostmi (kritično mišljenje, refleksija, razumevan­
je, sprejemanje odločitev, sočutje idr.) za odgovorno moralno preso­
jo, odločanje in delovanje,
– usmerjati otroke k raziskovanju različnih vrednostnih razsežno­
sti ter različnih moralnih utemeljitev ter upravičenj za pripisovanje
vredn­ osti ali moralnega statusa,
– usmerjati otroke k zavezanosti do prepoznanih temeljnih vrednot,
pomena in smisla življenja ter hkrati s tem graditi svojo samopodobo
ter občutek lastne vrednosti,
– omogočiti otrokom preseči morebitne predsodke, diskriminacijo in
druge neetične naravnanosti ter prakse in jim hkrati pomagati obli­
kovati ustrezen, spoštljiv odnos do samih sebe, do družbe in do okol­
ja,
– spodbujati sodelovalno vedenje ter poglabljati motivacijo za ustvar­
janje skupinskega, razrednega ali šolskega okolja kot etičnih skupno­
sti,
– graditi posameznikov značaj (spoznavne in moralne vrline) na na­
čin, da mu bo to omogočalo doseganje moralno sprejemljivega, s
smisl­om napolnjenega in osebno zadovoljujočega dobrega življenja,
– razviti in reflektirano umestiti otroka kot člana lokalnih in global­
nih skupnosti z nalogo, da prispeva k njim.
Takšno široko razumevanje se tako smiselno umešča v okvir sploš­
nega cilja vzgoje in izobraževanja, kakor ga je postavil Dewey, in sicer:
»/O/blikovanje kultivirane in ustrezno delujoče dobre presoje ali oku­
sa glede tega, kar je estetsko občudovanja vredno, razumsko sprejemlji­
vo ter moralno odobravajoče, je poglavitna naloga človeških bitij, ki nam

46
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53