Page 47 - Šolsko polje, XXVIII, 2017, no. 1-2: Etika in šola, ur. Marjan Šimenc in Mitja Sardoč
P. 47
Pomen moralne teorije za etično vzgojo

Vojko Strahovnik

Vprispevku se ukvarjam s problemom pomena in vloge moralne teo­
rije pri etični vzgoji.1 Osrednji problem je nekoliko ožji ter zadeva
vprašanje vloge moralne teorije v okviru profesionalnega izobraže­
vanja in usposabljanja učiteljev ter ostalih vzgojiteljev. Sodobni pristopi k
etični vzgoji ter s tem tudi k izobraževanju in usposabljanju zanjo namreč
poudarjajo integrativne pristope (Silcock in Duncan, 2001), pri čemer pa
vprašanje moralne teorije znotraj njih ni bilo posebej osvetljeno. Namen
tega prispevka je večplasten ter sestoji iz naslednjih korakov. Najprej bom
kratko pojasnil, na kaj merim in kako razumem etično vzgojo, nakar bo
sledil razmislek o pristopih k njej. V naslednjem koraku kratko zarišem
polje moralne teorije, v sklepnem delu pa sintetično osvetlim vlogo mo­
ralne teorije pri etični vzgoji. Izpostavim tudi nekaj primerov tematskih
vsebin ter problemov, še podrobneje pa pomen moralne teorije poskušam
osvetliti pri vprašanju zamišljenih moralnih dilem ter uporabi miselnih
poskusov v okviru etične vzgoje.

Kaj je etična vzgoja?

Z etično vzgojo merim na vse vidike vzgojnega in izobraževalnega proce­
sa, ki se neposredno ali posredno nanašajo na etične in aksiološke razsež­
nosti naših življenj ter se jih lahko načrtuje, oblikuje, usmerja in spremlja

1 Izraz etična vzgoja uporabljam kot kratek način nanašanja na vidike vzgoje in izobraževanja,
ki so posredno ali neposredno povezani v etiko in z vrednotami ter kot krovno ustreznico
temu, kar v angleškem jeziku nastopa kot ethical education, pa tudi ethics education, moral educati-
on, values education in podobno. Ob tem večinoma puščam ob strani vprašanje vzgoji notranjih
vrednostnih in etičnih razsežnosti ter njihove utemeljitve. Izraza etika in moralnost ter njune
izpeljanke uporabljam praviloma kot sopomenki, razen če je razlika med njima posebej izpo-
stavljena ali pa je razvidna iz konteksta.
45
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52