Page 44 - Šolsko polje, XXVIII, 2017, no. 1-2: Etika in šola, ur. Marjan Šimenc in Mitja Sardoč
P. 44
šolsko polje, letnik xxviii, številka 1–2
je nove člane, kar otroci so, prenaša jezik, navade, kulturo, temeljne nor
me družbe.
Drug pomen prenašanja pa meri na obliko posredovanja teh »vse
bin«: vsebine se lahko prenaša (prvi pomen) otrokom z metodo prenašan
ja (drugi pomen), ali pa kako drugače. Pri prenašanju kot metodi so otro
ci pasivni, lahko pa otroci družbene vsebine osvojijo tudi na druge načine;
denimo z otrokovim aktivnim raziskovanjem in prisvajanjem. Tudi otro
kova aktivnost pa ima lahko obliko vključevanja v obstoječe prakse, tako
da se z aktivnostjo otrok nanje prenaša pravila, ki vzpostavljajo in reguli
rajo prakso. V tem smislu je opozicija med učenčevo aktivnostjo in pasiv
nostjo pravzaprav zavajajoča. Učencem pokažemo, kako se ravna v skladu
s pravili določene prakse in potem učenci delujejo v okviru te prakse. Pa
sivnost in aktivnost sta tako lahko dva momenta istega procesa.
V primeru nedirektivnega prisvajanja resnic se spoštuje osebnost
otroka, zato se mu omogoča sam odkriva resnice, namesto da bi se mu jih
preprosto grobo predpisalo. Zdi se, da je bistveno, da v tem odkrivanju se
najde smisel resnic, njihov pomen, pa tudi njihovo upravičenost. V tem
je ključna razlika med prenašanjem v prvem in drugem pomenu besede.
A nedirektivno prenašanje ima lahko tudi negativen vidik: če otroci
svobodno odkrivajo vsebine, ki so vnaprej predpisane, in najdevajo vred
note, ki jih po učnem načrtu morajo najti, potem to odpira pot za še bolj
prefinjeno manipulacijo. Učencem se zdi, da smo samo odkrili, a ta svobo
da je bila navidezna. Okolje je bilo prefinjeno organizirano tako, da bodo
našli tisto, kar moramo najti. Kar smo sami našli je naše, temu se težje upi
ramo, to težje kritiziramo. Ta možnost skrite manipulacije, ki jo omogoča
»svobodno raziskovanje« od šole terja posebno pozornost in gojenje eto
sa radikalne kritičnosti, se pravi okolja, v katerem je jasno, da so tudi naši
skupni rezultati lahko vselej predmet kritike.
Zdi se, da polemika proti indoktrinaciji, proti tradicionalnemu pre
našanju družbenih vrednot včasih nekoliko zamegli sicer »očitno« dej
stvo, da se o družbenosti ni mogoče pogajati. Da so samostojno mišljenje,
kritičnost in avtonomija mogoči šele na osnovi družbenosti. Da je neka
temeljna transmisija družbenosti pogoj za konstitucijo subjekta. V tem
smislu je za vzpostavitev subjekta poleg aktivnosti ključna temeljna pasiv
nost, temeljna heteronomija.
Sklep
Ena od konstitutivnih gest sodobne moralne vzgoje je zagotoviti prostor
svobode posameznika. Ta se zdi nezdružljiva s pozicijo pasivnega posa
meznika, na katerega šola prenaša družbene vrednote. Zato se številni
razmisleki o moralni vzgoji začnejo na negativen način: moralna vzgoja
42
je nove člane, kar otroci so, prenaša jezik, navade, kulturo, temeljne nor
me družbe.
Drug pomen prenašanja pa meri na obliko posredovanja teh »vse
bin«: vsebine se lahko prenaša (prvi pomen) otrokom z metodo prenašan
ja (drugi pomen), ali pa kako drugače. Pri prenašanju kot metodi so otro
ci pasivni, lahko pa otroci družbene vsebine osvojijo tudi na druge načine;
denimo z otrokovim aktivnim raziskovanjem in prisvajanjem. Tudi otro
kova aktivnost pa ima lahko obliko vključevanja v obstoječe prakse, tako
da se z aktivnostjo otrok nanje prenaša pravila, ki vzpostavljajo in reguli
rajo prakso. V tem smislu je opozicija med učenčevo aktivnostjo in pasiv
nostjo pravzaprav zavajajoča. Učencem pokažemo, kako se ravna v skladu
s pravili določene prakse in potem učenci delujejo v okviru te prakse. Pa
sivnost in aktivnost sta tako lahko dva momenta istega procesa.
V primeru nedirektivnega prisvajanja resnic se spoštuje osebnost
otroka, zato se mu omogoča sam odkriva resnice, namesto da bi se mu jih
preprosto grobo predpisalo. Zdi se, da je bistveno, da v tem odkrivanju se
najde smisel resnic, njihov pomen, pa tudi njihovo upravičenost. V tem
je ključna razlika med prenašanjem v prvem in drugem pomenu besede.
A nedirektivno prenašanje ima lahko tudi negativen vidik: če otroci
svobodno odkrivajo vsebine, ki so vnaprej predpisane, in najdevajo vred
note, ki jih po učnem načrtu morajo najti, potem to odpira pot za še bolj
prefinjeno manipulacijo. Učencem se zdi, da smo samo odkrili, a ta svobo
da je bila navidezna. Okolje je bilo prefinjeno organizirano tako, da bodo
našli tisto, kar moramo najti. Kar smo sami našli je naše, temu se težje upi
ramo, to težje kritiziramo. Ta možnost skrite manipulacije, ki jo omogoča
»svobodno raziskovanje« od šole terja posebno pozornost in gojenje eto
sa radikalne kritičnosti, se pravi okolja, v katerem je jasno, da so tudi naši
skupni rezultati lahko vselej predmet kritike.
Zdi se, da polemika proti indoktrinaciji, proti tradicionalnemu pre
našanju družbenih vrednot včasih nekoliko zamegli sicer »očitno« dej
stvo, da se o družbenosti ni mogoče pogajati. Da so samostojno mišljenje,
kritičnost in avtonomija mogoči šele na osnovi družbenosti. Da je neka
temeljna transmisija družbenosti pogoj za konstitucijo subjekta. V tem
smislu je za vzpostavitev subjekta poleg aktivnosti ključna temeljna pasiv
nost, temeljna heteronomija.
Sklep
Ena od konstitutivnih gest sodobne moralne vzgoje je zagotoviti prostor
svobode posameznika. Ta se zdi nezdružljiva s pozicijo pasivnega posa
meznika, na katerega šola prenaša družbene vrednote. Zato se številni
razmisleki o moralni vzgoji začnejo na negativen način: moralna vzgoja
42