Page 41 - Šolsko polje, XXVIII, 2017, no. 1-2: Etika in šola, ur. Marjan Šimenc in Mitja Sardoč
P. 41
šimenc ■ moralna vzgoja: prenašanje vrednot in personifikacija morale

ki omogočajo postopno oblikovanje avtonomne moralnosti; ti razvojni
potenciali pa obsegajo tako razvoj moralnega razsojanja kot razvoj tiste
notranje energije, ki otroku omogoča, da spoznana moralna načela tudi
spoštuje ne glede na trenutne egocentrične potrebe (ibid.: str. 33–34).
Ta večznačni status posredovanja/transmisije, celo same vzgoje, se v
veliki meri razreši, ko pridemo do teoretskega jedra knjige, se pravi razli­
kovanja med tremi modeli moralne vzgoje, ki so: kulturno-transmisijski,
permisivni in procesno-razvojni model moralne vzgoje. Avtor v besedilu
zagovarja tretji model, in ko pripravlja prostor zanj, opozarja na pomanj­
kljivosti prvih dveh. Iz besedila pa sledi, da sta tudi prva modela moralne
vzgoje že v notranjem odnosu, saj za drugega lahko rečemo, da se je razvil
kot odgovor na prvega oziroma je njegova kritika.
Prvi model govori o prenosu družbenih vrednot na posameznika, ki
ima pasivno vlogo in mora samo pasivno sprejemati tisto, kar učitelj s svo­
jo brezpogojno avtoriteto posreduje.
Prvi prenaša sistem pravil kulture. Vzgojitelj je »zastopnik družbe­
nega reda in ve, kaj je prav in resnično« (ibid.: str. 26). Iz tega sledi primat
vzgojitelja in nujna poslušnost otroka. Gre za ideološko, »konformistič­
no moralo«. Ta ne more spodbujati razvoja »avtonomne morale« (ibid.:
str. 28): »/V/ kulturno-transmisijskem modelu vzgoje in izobraževanja so
otrokove pritožbe povsem brez pomena, saj je vzgojitelj zastopnik družbe­
nega reda in ve, kaj je prav in resnično, otrok pa je bitje, ki ga šele uvaja­
mo v ‚vnaprej kodirano‘ strukturo odnosov, pravil in resnic, zato ni sposo­
ben in upravičen kritično soditi o vsebini vzgojnih zahtev« (ibid.: str. 26).
Drugi model opozarja na podrejenost otroka v prvem modelu. Da
bi otroka osvobodil in mu omogočil svoboden razvoj, drugi model pre­
pove avtoriteto in skuša otroka zaščititi pred nasiljem družbe. Prvi mo­
del tako otrokom vceplja vrednote obstoječe družbe, drugi model otroka
brani pred to indoktrinacijo in manipulacijo. Učitelj v prvem modelu ter­
ja poslušnost in ubogljivost otrok, otrok je zgolj pasivni sprejemnik vsebin,
drugi model pa temelji na aktivnosti otroka in njegovem razvoju.
Transmisija ni samo prenašanje vrednot, temveč to prenašanje vklju­
čuje tudi določeno razumevanje vrednot in določeno razumevanje odnosa
med učiteljem in učencem. Ni jasno, ali prenašanje vrednot vselej nastopa
v tej konstelaciji ali pa je mogoče prenašanje vrednot, ki ni tako avtori­
tarno in ne temelji na absolutni vednosti učitelja. Vsekakor pa se zdi, da
pri modelu prenašanja ni problematično toliko (ali zgolj) to, da se prenaša
vredn­ ote, kot forma, v kateri se vrednote prenašajo. Prenašanje vednosti je
v tem smislu problematično zaradi forme, ki jo prenašanje vrednot vsilju­
je pedagoškemu procesu in vlogi, ki jo v tem procesu namenja učencu, se
pravi vlogi sprejemnika, ki je pasiven in podrejen.

39
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46