Page 39 - Šolsko polje, XXVIII, 2017, no. 1-2: Etika in šola, ur. Marjan Šimenc in Mitja Sardoč
P. 39
šimenc ■ moralna vzgoja: prenašanje vrednot in personifikacija morale

misliti vzgojo s konceptom anticipacije: dolžnost odraslih je vzgoja otrok,
ker sami lahko anticipirajo potrebe, ki jih otrok ne more. To ni manipula­
cija, saj svojih ciljev posebej ne skrivajo, niti cilji ne vključujejo vsiljevanje
otrokom stvari, ki zanje niso pomembne.

Seveda je Krofličevo pisanje namenoma zaostreno, da opozori ne ne­
enakovreden (šibkejši, podrejen) položaj otroka v vzgoji v primerjavi z od­
raslimi, a prav potreba po zaostrenosti priča, da se ta nesimetrični polo­
žaj zdi problematičen. Gauchetov (Blais, Gauchet, Ottavi, 2011) odgovor
je, da ta položaj preprosto ni problematičen – da je problematično to, da
je vzgojna anticipacija vedno manj mogoča. To pravzaprav nakazujejo
tudi sodobni cilji vzgoje, ki se nam zdijo samoumevni (kritično mišljenje,
ustvarjalnost, avtonomnost, odgovornost): tudi zanje si želimo, da učitel­je
vodijo pri delu z otroki, še preden otroci lahko dobro razumejo, kaj ti cil­
ji v resnici pomenijo. Na to Kroflič opozarja in pravi, naj bi šlo za postop­
no ukinjanje vodenja posameznika. Poudarek je na ukinjanju vodenja, in
cilj tega poudarjanja je jasen: učitelji naj se zavedo svojega privilegiranega
položaja v odnosu do učencev in naj se zavedo tega, da ga morajo postop­
no ukinjati in od vsega začetka usposabljati otroke/učence, da odraščajo
in sami prevzemajo vedno več odločitev. Poudarek pa bi lahko oblikovali
tudi tako, da meri v drugo smer: na začetku se vzgojitelj/-ica ne sme dela­
ti, da učenec odloča sam, saj za to ni sposoben. Zato mora nujno odločati
vzgojitelj. Tako, kot je treba delati prostor za učenca in njegovo avtonomi­
jo, je treba delati tudi prostor za učitelja in njegovo odgovornost. Zdi se, da
si logiki nasprotujeta, a to nasprotje je mogoče ublažiti z vpeljavo časovne
razsežnosti: učitelj/vzgojitelj se mora sicer umikati, da se bo lahko otrok
naučil odločanja, a na začetku se učitelj ne sme umakniti, temveč mora
prevzeti odgovornost za vodenje posameznika.

Med didaktičnimi priporočili Kroflič poudarja seznanjanje staršev
in otrok s cilji vzgoje, možnost vplivanja otrok, usmerjenost h kritičnemu
razmišljanju, pa tudi posebne metode dela:

V didaktičnem smislu se vedno bolj uveljavljajo t. i. nedirektivni stili
poučevanja in vzgajanja, ki ne temeljijo več zgolj na prenašanju vnaprej
opredeljenih resnic in vrednot, temveč na oblikovanju vzgojno-izobraže-
valnega procesa kot čim bolj spodbujajočega okolja za otrokovo aktivno
in odgovorno odkrivanje resnic, iskanje ustreznih moralnih načel, svo-
bodno izražanje lastnih občutkov, bogatenje domišljijskih predstav, na
katerih temelji umetniško izražanje itn. /.../ (Kroflič, 1997: str. 18).

Nove metode se kažejo kot napredek, ker ne gre več zgolj za prenašan­
je danih resnic, temveč za oblikovanje procesa, v katerem bo šlo za otroko­
vo »odgovorno odkrivanje resnic«. Pri tem iz razdelka besedila ni č­ isto

37
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44