Page 30 - Šolsko polje, XXVIII, 2017, no. 1-2: Etika in šola, ur. Marjan Šimenc in Mitja Sardoč
P. 30
šolsko polje, letnik xxviii, številka 1–2

diskusije, da se zdi, da je ne vcepljanju družbenih vrednot tudi ne prena­
šanju družbenih vrednot, da je moralna vzgoja predvsem razvoj posame­
znika, poudarjanje njegove aktivnosti, in tako tudi umik družbe. V tem
smislu se zdi Durkheimova identifikacija morale in družbe nepovratno
zastarela. V nadaljevanju bomo na dveh primerih raziskali prostor, ki ga
ta edukacijska gesta odpira, in dinamiko, ki se z njo začne.

Morala kot družbena institucija in personificiranje morale

Graham Haydon v Teaching about values obravnava položaj učiteljev kot
prenašalcev (transmiters) vrednot. Začne z opozorilom, da o edukaciji kot
transmisiji vrednot govorijo predvsem sociologi, in takoj doda, da je tak
govor precej neploden, saj vpeljuje pasivno podoba tega, kar se v dogaja
v moralni vzgoji. Pojem transmisija namreč sugerira, da tisti, ki so akter­
ji transmisije, ne prispevajo nič svojega, temveč zgolj pošiljajo/posredujejo
dano informacijo, ki jo drugi, naslovnik, zgolj pasivno sprejema. Oba, od­
dajnik in naslovnik, sta v tem procesu zgolj pasivna člena v procesu prena­
šanja vnaprej izgotovljene informacije. Posebej pa ta analogija ni dobra za
učitelje, pravi Haydon, ker pasivnost na ravni sprejemnika lahko napelju­
je na indoktrinacijo, se pravi vsiljevanje idej učencem, ki jih le-ti ne more­
jo racionalno preiskati (Haydon, 1997: str. 121).

Transmisija vrednot je potemtakem problematična zaradi položa­
ja, v katerega postavlja otroka. Poleg tega so vrednote, za razliko od dej­
stev, manj določene. Ta nedoločenost dodatno otežuje govor o prenašanju
vredn­ ot. Prenos vrednot terja fiksni pomen, vrednote pa so odprte za in­
terpretacijo. Po Haydonu je nedemokratično fiksirati vrednote za nasle­
dnje generacije. Poleg tega ni mogoče prenašati vseh vrednot družbe, tako
da je potrebna selekcija. Govor o transmisiji pa ne pove, kako se ta selekci­
ja naredi (Haydon, 1997: str. 123).

Haydon se vprašanja prenašanja vsiljevanja vrednot učencem loti z
distinkcijo med vrednotami, ki so potrebne za ohranitev pluralne druž­
be, in vrednotami, ki so specifični liberalni odgovor na moralno vprašan­
je. Se pravi, učitelju je v družbi, v kateri hkrati obstaja mnoštvo različnih
»sistemov« vrednot, dovoljeno prenašati samo vrednote, ki so povezane
s splošnim liberalnim okvirjem, ki ga predpostavlja pluralna družba. Ta
je pogoj možnosti pluralne družbe. Pluralnost (vrednot v družbi) torej ne
dovoli prenašanja specifičnih moralnih vrednot, a sama že predpostavlja
določene vrednote. Te je dovoljeno prenašati – te je, bi lahko celo rekli,
celo nujno prenašati. Odgovor na vprašanje indoktrinacije pri prenašanju
vrednot je tako vzpostavitev distinkcije med liberalno družbo kot sploš­
nim okvirjem in specifično liberalno moralo kot eno od množice moral
(Haydon, 1997: str. 127).

28
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35