Page 27 - Šolsko polje, XXVIII, 2017, no. 1-2: Etika in šola, ur. Marjan Šimenc in Mitja Sardoč
P. 27
d. štrajn ■ možnosti etike v vzgoji in izobraževanju
Kritična pedagogika, ki praviloma sledi paradigmi »duhovnih zna
nosti«, četudi se vedno ne izogiba niti metodam mišljenja in raziskovanja
iz tako imenovanih pozitivnih znanosti ter njim priličenih filozofij, se v
soočanju z nekonsistentnimi etikami sodobnosti sama še ne more pohvali
ti s konsistentnimi in neposredno uporabnimi koncepti, vendar pa se nje
na prizadevanja vpisujejo v »proces resnice«. Še zlasti v okvirih vse bolj
elaborirane »ekopedagogike« se, kajpak v sozvočju z drugimi kritični
mi pedagogikami, oblikujejo koncepti »novih pismenosti«, med katere
sodi tudi okolijska pismenost. »Oblikovanje vzdržnega državljanstva in
pripravljanje razmerij za politične boje prihajajoče generacije, glede na to,
kako se je treba odzvati na planetarno eko krizo, bi danes morala biti po
glavitna cilja rekonstrukcije izobraževanja, ki predstavlja obvezujočo for
mo eko pismenosti.« (Kahn, 2010: str. 98.) Šola sicer ne more »rešiti sve
ta«, ampak njen prispevek k tej nalogi se prepleta z etiko, ki jo vsakdo
lahko razume samo tako, da se vsaj v obrisih seznani s problemi, ki jih je z
njo v vsej zgodovini imela filozofija, ker se tudi v svojih najbolj »abstrakt
nih« izrekah ni mogla otresti misli na delovanje v svetu.
Literatura
Althusser, L. (1976) Idéologie et appareils idéologiques d’État. (Notes pour
une recherche). V: Althusser L.: Positions 1964–1975, Paris: Les Éditions
sociales, str. 67–125.
Badiou, Alain (1996) Etika. Razprava o zavesti o zlu. Problemi 1/1996, letnik
XXXIV.
Bahaa, D. (2017) Leaders in ethics education. International Journal of Ethics
Education, 2017, 2, str. 99–104.
Barthes, R. (2013) How to Live Together. Novelistic Simulation of Some Eve-
ryday Spaces. New York: Columbia University Press.
Bourdieu, P., Passeron, J.-C. (1970) La Reproduction, Éléments d’une théorie
du système d’enseignement. Paris: Édition de minuit.
Bridges, D. (2017) Philosophy in Educational Research. Epistemology, Ethics,
Politics and Quality. Cham: Springer.
Carrick, D. (2008) The Future of Ethics Education in the Military: A Com
parative Analysis. V: Robinson, P., Lee, N. de, Carrik, D. (ur.) Ethics
Education in the Military. Aldershot: Ashgate Publishing, str. 187–198.
Deleuze, G. (1990) Pourparlers. Pariz: Les Éditions de minuit.
Desaulniers, M.-P. (2000) L‘éthique appliquée en éducation. Revista Portu-
guesa de Educação, vol. 13(1), str. 299–317.
Durkheim, E. (1992) L‘ éducation morale. Pariz: P.U.F.
25
Kritična pedagogika, ki praviloma sledi paradigmi »duhovnih zna
nosti«, četudi se vedno ne izogiba niti metodam mišljenja in raziskovanja
iz tako imenovanih pozitivnih znanosti ter njim priličenih filozofij, se v
soočanju z nekonsistentnimi etikami sodobnosti sama še ne more pohvali
ti s konsistentnimi in neposredno uporabnimi koncepti, vendar pa se nje
na prizadevanja vpisujejo v »proces resnice«. Še zlasti v okvirih vse bolj
elaborirane »ekopedagogike« se, kajpak v sozvočju z drugimi kritični
mi pedagogikami, oblikujejo koncepti »novih pismenosti«, med katere
sodi tudi okolijska pismenost. »Oblikovanje vzdržnega državljanstva in
pripravljanje razmerij za politične boje prihajajoče generacije, glede na to,
kako se je treba odzvati na planetarno eko krizo, bi danes morala biti po
glavitna cilja rekonstrukcije izobraževanja, ki predstavlja obvezujočo for
mo eko pismenosti.« (Kahn, 2010: str. 98.) Šola sicer ne more »rešiti sve
ta«, ampak njen prispevek k tej nalogi se prepleta z etiko, ki jo vsakdo
lahko razume samo tako, da se vsaj v obrisih seznani s problemi, ki jih je z
njo v vsej zgodovini imela filozofija, ker se tudi v svojih najbolj »abstrakt
nih« izrekah ni mogla otresti misli na delovanje v svetu.
Literatura
Althusser, L. (1976) Idéologie et appareils idéologiques d’État. (Notes pour
une recherche). V: Althusser L.: Positions 1964–1975, Paris: Les Éditions
sociales, str. 67–125.
Badiou, Alain (1996) Etika. Razprava o zavesti o zlu. Problemi 1/1996, letnik
XXXIV.
Bahaa, D. (2017) Leaders in ethics education. International Journal of Ethics
Education, 2017, 2, str. 99–104.
Barthes, R. (2013) How to Live Together. Novelistic Simulation of Some Eve-
ryday Spaces. New York: Columbia University Press.
Bourdieu, P., Passeron, J.-C. (1970) La Reproduction, Éléments d’une théorie
du système d’enseignement. Paris: Édition de minuit.
Bridges, D. (2017) Philosophy in Educational Research. Epistemology, Ethics,
Politics and Quality. Cham: Springer.
Carrick, D. (2008) The Future of Ethics Education in the Military: A Com
parative Analysis. V: Robinson, P., Lee, N. de, Carrik, D. (ur.) Ethics
Education in the Military. Aldershot: Ashgate Publishing, str. 187–198.
Deleuze, G. (1990) Pourparlers. Pariz: Les Éditions de minuit.
Desaulniers, M.-P. (2000) L‘éthique appliquée en éducation. Revista Portu-
guesa de Educação, vol. 13(1), str. 299–317.
Durkheim, E. (1992) L‘ éducation morale. Pariz: P.U.F.
25