Page 24 - Šolsko polje, XXVIII, 2017, no. 1-2: Etika in šola, ur. Marjan Šimenc in Mitja Sardoč
P. 24
šolsko polje, letnik xxviii, številka 1–2

vzgoje. Ta je v poudarjenem pomenu besede predmet razcepov in neso­
glasij prav v državah, iz katerih so prihajali moji sogovorniki na uvodoma
omenjeni konferenci v Nitri, ki so ob prvih taktih nastajanja demokraci­
je sanjali o možnosti »enega prevladujočega etičnega načela«, s pomočjo
katerega bi vzgojili dobre državljane. Na žalost se je kmalu izkazalo, da je
šlo za naivne iluzije. »Vključitev nacionalnih idej v moralne vzgoje je zna­
čilen vzhodnoevropski odgovor na vprašanje, kako moralno vzgojo spre­
meniti v sredstvo za minimalno homogenizacijo nacionalne skupnosti.«
(Just­ in, 1997: str. 81.)3 Vidimo torej, da imamo v zvezi z »etiko« v vzgoji
in izobraževanju na voljo zelo obširno tematiko. V tem besedilu mi ne gre
za to, da bi nakazana dogajanja, »trende« in fenomene širše prikazoval,
komentiral in razlagal. Kajti zanima me predvsem določitev uvidevanja
pomembnosti etike, ki jo ta v vzgojno-izobraževalni dejavnosti ima nav­
kljub ali pa prav zaradi Badioujeve ugotovitve o tem, da v aktualnem etič­
nem pluralizmu, ki je hkrati tudi pluralizem, poln notranjih protislovno­
sti, etika pravzaprav sploh »ne obstaja«.

Če je šola kot družbeni reprodukcijski mehanizem izpostavlje­
na vsem premenam »družbe«, v kateri se je etika razblinila v množico
»etik«, ki jih univerzalnost klasične etike zadeva le še v obliki retorične
figure ali ideološke formule, je jasno, da je ta, pogojno rečeno, izguba eti­
ke, vpisana v delovanje šole in predvsem v obrazce vladanja šolstvu. V tem
okviru pa vznikne temeljni pomen etike v vzgojno-izobraževalnem proce­
su. Ta pomen, ki je – spet badioujevsko rečeno – potekajoči »proces res­
nice« v dobi neoliberalizma, odkriva kritična pedagogika. Imenujmo to,
kakor že se nam lahko zdi ustrezno – bodisi upor bodisi iskanje emanci­
patorične vloge vzgoje in izobraževanja –, kritična pedagogika se v nave­
zavi na etiko konfrontira z dejanskostjo, ki pravzaprav omejuje »etično
vzgojo«, vsiljuje dogmatske koncepte iz arzenalov ideologij ali pa to vzgo­
jo blokira na mehkejše ali brutalnejše načine.

Šola na vseh ravneh seveda ni samo ubogljivi »instrument« v ro­
kah centrov moči, čeprav z njimi nenehno sklepa kompromise, se z nji­
mi konfrontira in se jim včasih celo odkrito upira. Kako vse se diskurz
oblasti prevaja v delovanje in organiziranje dejavnikov ter akterjev, kot so
taki »deležniki« kot, denimo, starši, predstavniki lokalnih instanc, eks­
ponenti ustvarjanja javnosti (npr. slabo izobraženi ali korumpirani novi­
narji) itn., nihče ne bi mogel izčrpno popisati. Toda v vseh primerih, ko se

3 Glede na to, da se v vrsti nekdanjih socialističnih držav, sedaj članic EU, očitno kaže
naraščanje ekstremnega nacionalizma, lahko sklepamo, da homogenizacija nacionalne
skupnosti ni uspela samo minimalno, ampak kar maksimalno. Koliko je k temu pripo­
moglo »patriotsko« vzgajanje v novem sistemu vzraslih državljank in državljanov, je
vprašanje, ki bi bilo vredno raziskave na evropski ravni.

22
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29