Page 23 - Šolsko polje, XXVIII, 2017, no. 1-2: Etika in šola, ur. Marjan Šimenc in Mitja Sardoč
P. 23
d. štrajn ■ možnosti etike v vzgoji in izobraževanju

vanjem, ali o etiki edukacije kot pa o etiki, ki jo apliciramo na edukacijo.«
(Desaulniers, 2000: str. 301.) Razmerje med etiko in moralo se nazorneje
izriše prav v polju edukacije. Na splošno je mogoče reči, da se vsi zaveda­
mo, da ne gre za preprosto zamenljiva pojma. Gre za problematiko, s kate­
ro ni mogoče kar na hitro opraviti, pri čemer razpravljanja o tem razmerju
proizvajajo vedno nove nianse, ki se odrazijo v razumevanjih pedagoških
praks, in torej tudi v dejanskih delovanjih bodisi pri pouku bodisi pri
upravljanju šol in v določanju sistemskih politik. V pluralizmu današnjih
»etik« se je treba zavedati, da »etika ni samo neko novo ime, dano sta­
ri morali«. In ne samo to, saj »etika ne sodi v red odgovorov in še manj
v red dokončnih odgovorov. Taki /odgovori/ ne vzpostavljajo niti morale
niti etike, ampak samo moralizem.« (Ibid.: str. 300.) Če preveč pristane­
mo na to, da sta etika in morala »eno«, na koncu ostanemo brez obojega
in se lahko zanašamo samo še na surogatne kodifikacije, pragmatične »in­
stantne teorije« in konstrukte »pozitivnega« pogleda na svet. »Iskanje
enega prevladujočega etičnega načela, ki bi lahko rešilo vse etične dileme,
ni bilo zelo uspešno niti v Benthamovi formulaciji največje sreče za največ
ljudi.« (Bridges, 2017: str. 308.) Če pa je tako rekoč brez dvoma etika vse­
bovana v dejavnosti vzgoje in izobraževanja, je gotovo, da je o tej »vsebo­
vanosti« treba govoriti v številnih kontekstih, ki zadevajo to pomembno
področje družbene reprodukcije (Bourdieu, 1970). Ne nazadnje, pomemb­
na vprašanja zadevajo točke edukacijskih delovanj, v katerih se izrazi bo­
disi relevantnost etike bodisi pomen elementarne morale in tega, kar se na
različne načine razume kot vrednote. Na bazični ravni najbrž vsi zamislji­
vi akterji v vzgoji in izobraževanju soglašajo, da je zgodnje ponotranjenje
najosnovnejše morale pri otrocih izhodišče vsake reprodukcije družbe. To
je mogoče dokazati tudi s stališča empiričnih znanosti: »Nevroznanstve­
ne raziskave ustrezajo Aristotelovemu opažanju moralnega razvoja, ki po­
udarja pomen zgodnjega ponotranjanja moralne vrline za prihodnji razvoj
moralnega značaja, vključno z moralnim mišljenjem /reasoning/.« (Hye­
min, 2016: str. 206.)

Toda ta osnovna raven, tako rekoč izhodiščna samoumevnost, ne re­
šuje vse kompleksne problematike etike v vzgoji in izobraževanju. Če se
ozremo na dogajanja v širokem spektru dejavnosti vzgoje in izobraževan­
je, tudi ni dvoma, da ne obstaja »trend«, ki ga kljub vsem notranjim ne­
doslednostim ne kaže prezreti. »Za poučevanje etike so nekoč skrbeli
predvsem filozofi in teologi. S pomočjo medijev, ki dajejo prostor za javne
razprave o etičnih dimenzijah skoraj vsakega problema, trend poučevan­
ja etike v mednarodnem obsegu narašča.« (Bahaa, 2017: str. 101.) Med te
trende je mogoče uvrstiti tudi poudarjen pomen etike in morale v različ­
nih ter sčasoma spreminjajočih se vzorcih tako imenovane državljanske

21
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28