Page 20 - Šolsko polje, XXVIII, 2017, no. 1-2: Etika in šola, ur. Marjan Šimenc in Mitja Sardoč
P. 20
šolsko polje, letnik xxviii, številka 1–2

načrtu kitajske rdeče garde) »resnica nadomestila mnenja«. V podobno
spod­letelost se je vpisal tudi pozitivizem 19. stoletja. »A Nietzsche je zno­
rel« (ibid.: str. 64) – ne brez razloga, bi lahko dodali. Etika, kakršna je
nastala ali preo­ stala ob zatonu Človeka, je nekonsistentna. Etika človeko­
vih pravic, ki je prišla v modo zlasti v času pred padcem železne zavese, je
tist­a, ki najbolj­e kaže na to nekonsistentnost, saj podreja etiko logiki žr­
tve. »Kdo ne vidi, da ta etika, ki se ukvarja z bedo sveta, skriva zadaj za
svojim Človekom-­žrt­vijo, dobrim človekom, belega Človeka?« (Ibid.: str.
15.) To ne pomeni, da človekovih pravic na ravni prava ne kaže več spo­
štovati, ampak pomeni predvsem to, da je njihovo spoštovanje na etični
ravni zares mogoče pričakovati po rekonceptualizaciji pojma človeka, kar
je stvar procesa, ki se morda začenja po koncu »Človeka« humanistične
dobe. Badiou­ ju je treba pritrditi še na podlagi evidenc javnega in politič­
nega dogajanja ob nedavnem »begunskem valu« iz vojnih območij Bli­
žnjega vzhoda, ko se je jasno pokazalo, da je povsem odpovedala etika, ki,
med drugim, kot spet pravi Badiou, temelji na prepričanju, da je »Zlo ti­
sto, v razmerju do česar se določa Dobro in ne narobe« (ibid.). Logika žr­
tve se v političnih diskurzih v Evropi domnevno uveljavljenih človekovih
pravic perverzno obrne v določitev »nas« kot žrtev nasproti dejanskim
žrtvam neoliberalne militarizirane geopolitike – v danem primeru begun­
cev iz Sirije, Iraka in Afganistana, ki naj bi v skladu s paranojo, ki so jo širi­
li politični profitarji, bili instrument »uničenja naše kulture« s krščansko
religijo vred. Problem te etike je, da se v svoji nekonsistentnosti ne obne­
se še zlasti, ko se mora izreči o družbenem kontekstu. »Dejanskost, ki pa
je popolnoma razvidna, so namreč razbohoteni egoizem, izginotje ali iz­
redna negotovost emancipatoričnih politik, naraščanje ‚etničnega‘ nasilja
in univerzalnost divje konkurence« (ibid.: str. 13). Na žalost pa, kot po­
kaže Badiou, tudi ne kaže iskati rešitve v etiki, kakor jo koncipira Lévi­
nas na razmerju z drugim nasproti »istemu«. Badiou vidi problem Lévi­
nasove etike v njeni religiozni določenosti, iz katere je ni mogoče izločiti.
»Čisto-Drugi« (kar je ključno Lévinasovo načelo) je »seveda etično ime
za Boga« (ibid.: str. 22). Etika, ki »obstaja le, kolikor obstaja neizrekljivi
Bog« (ibid.), torej »etika kot razkrojena religija«, se izteče v »pobožnja­
ški govor« (ibid.: str. 22–23).

Toda tudi Badioujev spis, njegov »izlet« na področje etike, njegova
temeljna kritika raznolikih modusov filozofskega, religioznega in javne­
ga diskurza, ki se legitimira kot diskurz etike, se izteče v filozofsko zani­
mive sugestije, na podlagi katerih pa ni prav lahko skonstruirati česarko­
li, kar bi bilo »uporabno« v moralni praksi, tudi v pedagoški ne. Badiou
predlaga pravzaprav dve razsežnosti, pri čemer ena zadeva delovanje, ki se
z upoštevanjem instance resnice opredeljuje v situaciji, in druga, ki se na­

18
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25