Page 19 - Šolsko polje, XXVIII, 2017, no. 1-2: Etika in šola, ur. Marjan Šimenc in Mitja Sardoč
P. 19
d. štrajn ■ možnosti etike v vzgoji in izobraževanju

se ukvarja z izobraževanjem, natančneje prisluhniti. Subjekt »etike zako­
na«, ki jo je nepresegljivo formuliral Immanuel Kant v znanem in vendar­
le velikokrat narobe razumljenem kategoričnem imperativu, torej pozna
zakon in potem je vse odvisno od njegove avtonomne odločitve. Subjekt
je sam kriv, če sprejme napačno odločitev. V primeru klasične etike sub­
jekt »išče modrost«, išče odgovor v soočenosti s tisoči predpisov, ki ter­
jajo razlago – recimo odgovor oraklja –, pri čemer pa »razlaga ni nič bolj
jasna od predpisa« (ibid.). Zato je »krivda antičnih junakov posledica ne­
česa, kar jih doleti« (ibid.: str. 15).

Relativizacija pojma subjekta, čigar absolutnost se zlomi prav na toč­
ki, ko se zdi, da je dosežena (»v mislih«, bi rekli z Marxom), ima zgo­
dovinsko podlago, kar lahko jasno uvidimo pri Nietzscheju – tudi enem
od nasprotnikov Heglovega pojmovanje totalitete in enem od najostrejših
kritikov krščanstva z njegovo konstrukcijo morale vred. Nietzsche, ki se
je veliko ukvarjal s pojmi iz registra morale, je tako, denimo, glede osred­
njega pojma etike, Dobrega, pokazal na njegovo historično in malodane
razredno družbeno določenost. Tako pravi, da je »povsod ‚imeniten‘, ‚ple­
menit‘ v stanovskem pomenu temeljni pojem, iz katerega se je po nujno­
sti razvil ‚dober‘ v pomenu ‚duševno-imeniten‘, ‚plemenit‘, ‚duševno-omi­
kan‘, ‚duševno-privilegiran‘« (Nietzsche, 1988: str. 218). Vzporedno s tem
pa se je pojem »slab« povezal z oznakami, ki opisujejo kulturo nižjih sta­
nov. Kot je znano, se pri Nietzscheju pomeni terminov še jasnejše izriše­
jo glede na odnose moči, kar pomeni, da se v mediju morale »mogočni­
ki« lahko počutijo »kot ljudje višjega ranga« (ibid.: str. 219). Ker so torej,
kot je Nietzsche jasno uvideval, družbena razmerja strukturirana po nače­
lu moči, si potemtakem ni mogoče predstavljati morale, ki ne bi bila poro­
jena prav v teh razmerjih. Če se ne spuščam v mnoge druge Nietzschejeve
izpeljave, bo to, kar sem doslej zapisal o tem, zadostovalo za ugotovitev, da
se ob zlomu metafizike subjekta že v Nietzschejevi zastavitvi etika in mo­
rala, ki prav pri Nietzscheju izgubita še tisto, kar je od njune razlike osta­
lo pri Kantu, prikazujeta kot polje paradoksov, nedorečenosti in prehajan­
ja pomenov ter namenov v njihovo nasprotje.

Zdaj se lahko vrnem k Badiouju. Ker v svoji analizi ugotavlja raz­
pad pomena »besede etika«, se nameni tej besedi »dati popolnoma drug
pomen« (Badiou, 1996: str. 8) in v nadaljevanju zapiše: »Namesto da bi
jo povezovali z abstraktnimi kategorijami (Človek, Pravo, Drugi …), jo
bomo navezovali na situacije. Namesto, da bi jo spremenili v sočutje do
­žrtev, jo bomo spremenili v trajno maksimo posebnih procesov. V etiki tako
ne bo šlo zgolj za konservativno dobro vest, temveč za usodo resnic /des
vérités/« (ibid.). S tega gledišča je po Badiouju mogoče tudi videti spod­
letelost Nietz­schejeve zamisli, po kateri naj bi (podobno kot v izvirnem

17
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24