Page 138 - Šolsko polje, XXVIII, 2017, no. 1-2: Etika in šola, ur. Marjan Šimenc in Mitja Sardoč
P. 138
šolsko polje, letnik xxviii, številka 1–2

no-duhovno bitje na zemlji« (ibid.: str. 204). Veber označi (ibid.: str. 102)
»osebnost« kot »bistvo človeka samega«:

Duhovnost ali osebnost nam zdaj pomenja toliko, kakor stroga podstat­
nost, stroga substancialnost, o kateri obenem velja, da bi jo izven človeške
narave v vsem izkustveno danem vesoljstvu povsem zaman iskali (ibid.:
str. 99).
Kljub temu da je Veber predvsem filozof, se ustavi tudi pri vprašanju
vzgoje. Ko se sprašuje, »Čemu vsa ‚vzgoja‘ človeka?« (ibid.: str. 78–79),
odgovori: »Pač zato, da postaja vse njegovo predstavljanje, mišljenje, ču­
stvovanje in stremljenje vedno pravilnejše in da doživlja čim manj nepra­
vilnega doživetja.« Po Vebru je »pravilnostna ali, kar naj isto pove, nor-
mativna stran človeškega doživetja« tista, ki loči »(človeško) doživljanje
od vsega ostalega življenja na zemlji, živalskega in rastlinskega« (ibid.).
V nadaljevanju si oglejmo, kako se predstavljeni vidiki Husserlove fe­
nomenologije, Schelerjeve filozofske antropologije in Vebrove misli kažejo
pri Ozvaldu, Čibeju in Gogali.

Filozofska antropologija in fenomenologija v pedagoških
konceptih slovenskih duhoslovnih oz. kulturnih
pedagogov

Karel Ozvald (1873–1946)
Karel Ozvald je bil leta 1919 izvoljen za prvega univerzitetnega profesorja
pedagogike na novoustanovljeni Univerzi v Ljubljani. Kot profesor je de­
loval do upokojitve leta 1945.

Ozvald se je kot teoretik sprva bolj ukvarjal z vprašanji logike in psi­
hologije kot pedagoške teorije (Vidmar, 2002: str. 15). Njegovo prvo knjiž­
no delo iz leta 1911 se ukvarja z logiko in je za kontekst razprave zanimivo
s tega vidika, ker že v naslovu kaže navezavo na Husserla: Logika kot sploš­
no vedoslovje: za šole (na podlagi Husserla-Pfänderja).

Tudi v delu Srednješolska vzgoja (1912) se sklicuje na Husserla
(Ozvald, 1912: str. 68). Ozvald navaja Husserlovo delo Logische Unter­
suchungen (Logične raziskave), ko pojasnjuje pojem »intencionalno ču­
stvovanje« (ibid.). Kot smo videli, je intencionalnost eden izmed temeljnih
pojmov Husserlove fenomenologije (prim. Husserl, 1997: str. 273). Ozvald
v opombi pod besedo »intencionalno« zapiše: »Na svoj predmet obrnje-
no in mi vsled tega o njem kaj sporočajoče čustvovanje. - Gl. Husserl, Lo-
gische Untersuchungen. II. del, V. pogl, zlasti str. 365–374« (Ozvald, 1912:
str. 68). Po Ozvaldu je intencionalno čustvo »orodje za dojemanje, zazna­
vanje vrednot« (ibid.).

136
   133   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143