Page 143 - Šolsko polje, XXVIII, 2017, no. 1-2: Etika in šola, ur. Marjan Šimenc in Mitja Sardoč
P. 143
šmidhofer ■ vpliv filozofske antropolofije na slovensko pedagoško misel

mer se je skliceval na Schelerja. Svojo navezavo na fenomenologijo, ki je za­
znamovala razvoj Schelerjeve filozofske antropologije, pa predstavi Čibej
v prispevku O temeljih moderne pedagogike (1927/1928), ko analizira psiho-
loške, fenomenološko-filozofične in kulturno-sociološke temelje pedagogike.

Po Čibeju (1927/1928: str. 29) gre pri »fenomenološko-filozofičnih
temeljih pedagogike za zvezo, ki obstaja med vzgojeslovjem in ‚pedagoško
teorijo‘«: »Mislimo tu na teoretična razglabljanja o bistvu pouka, vzgo­
je in izobrazbe, rekli bi lahko tudi, da mislimo ‚teorijo izobrazbe‘« (ibid.).

Ugotavlja, da »pedagogu, ki zavestno in hote vzgaja in izobrazuje
/…/, kojega vzgojni čini kulturno duhovno nekaj pomenijo«, »ne zado­
stujejo psihološki izsledki, tudi se ne more zadovoljiti s samovoljnimi kon­
strukcijami ali običajnimi frazami«: »Prodreti bo hotel do bistva in dna,
izluščiti bo hotel jedro pedagoškega akta« (ibid.). Za dosego tega cilja se
bo pedagog po Čibeju posluževal »filozofičnih in še posebej fenomenolo-
ških metod« (ibid.: str. 30):

Vzel bo pojav vzgoje in izobrazbe, kakor se nam prikaže v istinem življen­
ju, deskriptivno bo opisal in ugotovil njegove lastnosti, brez predsodkov
se bo skušal dokopati do označbe bistvenih znakov in lastnosti teh pojavov
(ibid.).

V tem izseku je po naši oceni najbolj razvidno, kako Čibej razume in
uporablja izsledke fenomenologije. Vendar moramo opozoriti, da Čibej ne
govori eksplicitno o pojavih v naši zavesti in doživljanju le-teh, kakor Hus­
serl, ampak o pojavih v »istinem življenju« (ibid.). Na podlagi tega lahko
sklepamo, da Čibej ne loči med naravno naravnanostjo in fenomenološko
naravnanostjo, kar je bistveno za Husserlovo fenomenologijo (prim. Hus­
serl, 1997: str. 15) in kar spregledajo številni Husserlovi interpreti.

Čibej analizo »fenomenološko-filozofičnih« temeljev pedagogike za­
ključi z naslednjimi besedami (ibid.: str. 64–65):

Naš namen je bil, zbuditi čut za fenomenološko gledanje vzgojnih vpra-
šanj. /…/ Fenomenološko prikazovanje in filozofično razmišljanje more
v velikem obsegu koristiti teoriji in praksi; pedagogu je dobro sredstvo,
da si z njim zagotovi uspeh in dobi trdno znanstveno oporo v težavah
praktičnega vzgojnega prizadevanja.

Na pomen filozofske antropologije za pedagogiko opozori v prispev­
ku Metode in viri mladinske psihologije (Čibej, 1928: str. 109): »Končno bo
važno, da se naslonimo tudi na najnovejše rezultate filozofske antropolo­
gije, da porabimo vidike, ki jih prinaša Maks Scheler«.

Vidimo, da se je Čibej v svojem pedagoškem snovanju opiral tako na
filozofsko antropologijo kot fenomenologijo. Vendar, kot smo omenili, se

141
   138   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148