Page 93 - Sabina Žnidaršič Žagar, Ženski pa so vzrasle svetlejše dolžnosti nego kuhati in prati ... Digitalna knjižnica, Compendia 1
P. 93
Gospodinjstvo 91
Živinoreja. Osnovni pojmi o hranitvi domačih živalij. Razna kr-
mila in njih pripravljanje. Pijača, sol. Pokladanje krme. Vzgoja in
oskrbovanje goveje živine, prašičev in perutnine (2 uri na teden).
Skrb za bolne živali. Sredstva, s katerimi se bolezni preprečijo, oskr-
bovanje bolnih živalij, kužne bolezni (1 ura na teden).
Vrtnarstvo. Razdelitev vrta. Vzgajanje zelenjadi in cvetic. Sajenje
in oskrbovanje sadnega drevja. Hranjenje in varovanje pred pokvar-
janjem sadja in zelenjadi, sušenje sadja. Pripravljanje sadnega mo-
šta. Najvažnejši škodljivci v sadjarstvu in vrtnarstvu (1 uro na te-
den).
Zdravoslovje in ravnanje z bolniki. Vpliv hrane, obleke in stanova-
nja na zdravje; ravnanje z bolniki (1 uro na teden).
Praktični pouk pa je obsegal različna dela:
V hiši: Vodstvo notranjih del, kuha in peka, klanje, soljenje in pre-
kajanje (sušenje) mesa, sušenje in konserviranje sadja, hranjenje ze-
lenjadi, ravnanje z debelim in tenkim perilom, pranje, šivanje roč-
no in na stroju.
V hlevu: Krmljenje in oskrbovanje govedi, prašičev in perutnine.
V mlekarstvu: Molža, ravnanje z mlekom, izdelovanje surovega
masla in sira.
Na vrtu: Vzgajanje in oskrbovanje zelenjadi, potrebne v gospodinj-
stvu.51
Da so dekleta lahko postorila vse, kar so od njih v šoli pričakova-
li, so morala vstajati že ob petih zjutraj, pouk različna dela pa so se kon-
čala šele ob pol devetih zvečer. Po taki enoletni šoli si lahko predstavlja-
mo, da so se dekleta vrnila na svoje domove polna novega znanja in naj-
različnejših spretnosti in da so lahko »po deželi širile umno gospodinjstvo
in s tem v obče izboljševanje kmetijskega gospodarstva«.52 Lahko pa si tudi
predstavljamo, da so bile absolventke kmetijsko-gospodinjske šole kaj is-
kane in želene neveste. Povpraševanje po izobraževanju kmečkih deklet
je bilo očitno veliko, saj so šolske sestre ustanavljale nove tečaje, ki pa so
ponavadi trajali krajši čas.53 Posebna oblika izobraževanja kmečkih go-
spodinj pa so bili t. i. potovalni tečaji, povzeti in za naše razmere prikro-
51 N. m. Kurikulum kmetijsko-gospodinjske šole navajam tako nadrobno zgolj zato, da si bo lahko bra-
lec bolje predstavljal, kaj vse naj bi znala in delala dobra kmečka gospodinja in kaj vse je na kmetih obse-
galo gospodinjstvo.
52 E. Peče, n. d., 241.
53 Tovrstne šestmesečne tečaje so organizirale na primer v Repnjah, v Šmihelu pri Novem mestu, na Vrhniki.
DIGITALNA KNJIŽNICA
ZBIRKA COMPENDIA
Živinoreja. Osnovni pojmi o hranitvi domačih živalij. Razna kr-
mila in njih pripravljanje. Pijača, sol. Pokladanje krme. Vzgoja in
oskrbovanje goveje živine, prašičev in perutnine (2 uri na teden).
Skrb za bolne živali. Sredstva, s katerimi se bolezni preprečijo, oskr-
bovanje bolnih živalij, kužne bolezni (1 ura na teden).
Vrtnarstvo. Razdelitev vrta. Vzgajanje zelenjadi in cvetic. Sajenje
in oskrbovanje sadnega drevja. Hranjenje in varovanje pred pokvar-
janjem sadja in zelenjadi, sušenje sadja. Pripravljanje sadnega mo-
šta. Najvažnejši škodljivci v sadjarstvu in vrtnarstvu (1 uro na te-
den).
Zdravoslovje in ravnanje z bolniki. Vpliv hrane, obleke in stanova-
nja na zdravje; ravnanje z bolniki (1 uro na teden).
Praktični pouk pa je obsegal različna dela:
V hiši: Vodstvo notranjih del, kuha in peka, klanje, soljenje in pre-
kajanje (sušenje) mesa, sušenje in konserviranje sadja, hranjenje ze-
lenjadi, ravnanje z debelim in tenkim perilom, pranje, šivanje roč-
no in na stroju.
V hlevu: Krmljenje in oskrbovanje govedi, prašičev in perutnine.
V mlekarstvu: Molža, ravnanje z mlekom, izdelovanje surovega
masla in sira.
Na vrtu: Vzgajanje in oskrbovanje zelenjadi, potrebne v gospodinj-
stvu.51
Da so dekleta lahko postorila vse, kar so od njih v šoli pričakova-
li, so morala vstajati že ob petih zjutraj, pouk različna dela pa so se kon-
čala šele ob pol devetih zvečer. Po taki enoletni šoli si lahko predstavlja-
mo, da so se dekleta vrnila na svoje domove polna novega znanja in naj-
različnejših spretnosti in da so lahko »po deželi širile umno gospodinjstvo
in s tem v obče izboljševanje kmetijskega gospodarstva«.52 Lahko pa si tudi
predstavljamo, da so bile absolventke kmetijsko-gospodinjske šole kaj is-
kane in želene neveste. Povpraševanje po izobraževanju kmečkih deklet
je bilo očitno veliko, saj so šolske sestre ustanavljale nove tečaje, ki pa so
ponavadi trajali krajši čas.53 Posebna oblika izobraževanja kmečkih go-
spodinj pa so bili t. i. potovalni tečaji, povzeti in za naše razmere prikro-
51 N. m. Kurikulum kmetijsko-gospodinjske šole navajam tako nadrobno zgolj zato, da si bo lahko bra-
lec bolje predstavljal, kaj vse naj bi znala in delala dobra kmečka gospodinja in kaj vse je na kmetih obse-
galo gospodinjstvo.
52 E. Peče, n. d., 241.
53 Tovrstne šestmesečne tečaje so organizirale na primer v Repnjah, v Šmihelu pri Novem mestu, na Vrhniki.
DIGITALNA KNJIŽNICA
ZBIRKA COMPENDIA