Page 30 - Sabina Žnidaršič Žagar, Ženski pa so vzrasle svetlejše dolžnosti nego kuhati in prati ... Digitalna knjižnica, Compendia 1
P. 30
Ženski pa so vzrasle svetlejše dolžnosti ...
opravljajo dela, za katera ne prejemajo posebnega plačila, njihovo delo ni
materialno ovrednoteno in (o)cenjeno, tako kot na primer moško delo.
Ženske večino svojega dela in še posebej dela v zvezi z materinjenjem
opravijo zaradi neizmerljivih razlogov: predvsem iz ljubezni (ki jo seveda,
če so prave matere, morajo občutiti). Plačilo, ki ga za tovrstno motivira-
no delo prejemajo, je temu primerno: »neizmerna ljubezen otrok in hva-
ležnost naroda«.
Da s pojmom naravno ne moremo opisati bistva, na primer materin-
stva, dokazujejo tudi spoznanja različnih strok, od antropologije pa do
zgodovine;24 različne kulture in civilizacije, ljudstva in narodi so razume-
li, živeli in idealizirali tisto, kar naj bi ženske-matere opravljale za otroke
in z njimi na različne načine. Tako bomo pri različnih ljudstvih našli ko-
pico pregovorov, ki opisujejo materinske dolžnosti, še posebej pripravlje-
nost žensk-mater na, najpogosteje samoumevno, žrtvovanje.
»Ena mati lahko nahrani sto sinov, sto sinov pa ene matere ne.« – sar-
dinski pregovor
»Materina molitev rešuje z dna morja.« – ruski pregovor
Tudi na Slovenskem poznamo pregovore in reke o materah, vendar
bomo našli med takimi, ki so se vtisnili v večni spomin ljudstva, pred-
28 vsem tiste o primernem oziroma neprimernem (nehvaležnem) vedenju
otrok do mater in o pravilnih oziroma nepravilnih materinskih vzgoj-
nih prijemih.
»Kdor matere ne uboga, ga tepe nadloga.
Kdor materni jezik zaničuje, tudi matere ne spoštuje.
Kdor mater tepe, se mu roka posuši.
Kakor mati (- prede), tako hči (- tke).
Ko bi človek več mater imel, bi bilo preveč potuhe na svetu.
Na most in k materi ni nikdar predaleč.
Materinske roke so mehke, tudi kadar tepejo.
Mati ne sprašuje, ali hočeš, temveč da.
Materinska ljubezen se ne stara.
in poklici, kjer so delavci primerjalno slabše plačani, in to so poklici, ki imajo izrazito majhen ali celo ni-
čen družbeni ugled in vpliv.
24 Še posebej po poučna antropološka besedila, razprave Jacka Goodya na primer, The Devlopement of the
Family and Marriage in Europe (1983), The Oriental, the Ancient and the Primitive (1990); knjigi prinašata
tudi obsežen pregled literature; Johan Jakob Bahofen, Matriarhat, Sremski Karlovci 1990; Rayna Reiter,
Toward an Anthropology of Women, New York 1975.
DIGITALNA KNJIŽNICA
ZBIRKA COMPENDIA
opravljajo dela, za katera ne prejemajo posebnega plačila, njihovo delo ni
materialno ovrednoteno in (o)cenjeno, tako kot na primer moško delo.
Ženske večino svojega dela in še posebej dela v zvezi z materinjenjem
opravijo zaradi neizmerljivih razlogov: predvsem iz ljubezni (ki jo seveda,
če so prave matere, morajo občutiti). Plačilo, ki ga za tovrstno motivira-
no delo prejemajo, je temu primerno: »neizmerna ljubezen otrok in hva-
ležnost naroda«.
Da s pojmom naravno ne moremo opisati bistva, na primer materin-
stva, dokazujejo tudi spoznanja različnih strok, od antropologije pa do
zgodovine;24 različne kulture in civilizacije, ljudstva in narodi so razume-
li, živeli in idealizirali tisto, kar naj bi ženske-matere opravljale za otroke
in z njimi na različne načine. Tako bomo pri različnih ljudstvih našli ko-
pico pregovorov, ki opisujejo materinske dolžnosti, še posebej pripravlje-
nost žensk-mater na, najpogosteje samoumevno, žrtvovanje.
»Ena mati lahko nahrani sto sinov, sto sinov pa ene matere ne.« – sar-
dinski pregovor
»Materina molitev rešuje z dna morja.« – ruski pregovor
Tudi na Slovenskem poznamo pregovore in reke o materah, vendar
bomo našli med takimi, ki so se vtisnili v večni spomin ljudstva, pred-
28 vsem tiste o primernem oziroma neprimernem (nehvaležnem) vedenju
otrok do mater in o pravilnih oziroma nepravilnih materinskih vzgoj-
nih prijemih.
»Kdor matere ne uboga, ga tepe nadloga.
Kdor materni jezik zaničuje, tudi matere ne spoštuje.
Kdor mater tepe, se mu roka posuši.
Kakor mati (- prede), tako hči (- tke).
Ko bi človek več mater imel, bi bilo preveč potuhe na svetu.
Na most in k materi ni nikdar predaleč.
Materinske roke so mehke, tudi kadar tepejo.
Mati ne sprašuje, ali hočeš, temveč da.
Materinska ljubezen se ne stara.
in poklici, kjer so delavci primerjalno slabše plačani, in to so poklici, ki imajo izrazito majhen ali celo ni-
čen družbeni ugled in vpliv.
24 Še posebej po poučna antropološka besedila, razprave Jacka Goodya na primer, The Devlopement of the
Family and Marriage in Europe (1983), The Oriental, the Ancient and the Primitive (1990); knjigi prinašata
tudi obsežen pregled literature; Johan Jakob Bahofen, Matriarhat, Sremski Karlovci 1990; Rayna Reiter,
Toward an Anthropology of Women, New York 1975.
DIGITALNA KNJIŽNICA
ZBIRKA COMPENDIA