Page 152 - Sabina Žnidaršič Žagar, Ženski pa so vzrasle svetlejše dolžnosti nego kuhati in prati ... Digitalna knjižnica, Compendia 1
P. 152
Ženski pa so vzrasle svetlejše dolžnosti ...
5. Pomisli, da ni žena nikoli potrebna tolike nežnosti in obzirnosti
kakor takrat, ko je njeno telo posvečeno vstvarjanju novega življenja.
6. Nikdar ne zahtevaj od žene nič takega, kar bi jo ponižalo do su-
žnje. Išči užitek le v tem, kar ti lahko da iz svoje ljubezni.
7. Vedi, da ni dovolj, če vseješ dobro seme v dobro zemljo. Ko vzklije, ga
moraš razsodno zalivati in ogrevati in skrbno pleti. Isto je z otrokom.
8. Spoštuj ženo, da bodo otroci spoštovali tebe.
9. Otroci naj ne bodo nikdar priča nesoglasja med teboj in ženo.
10. Pomni, da je surovo in kulturnega človeka nevredno, ako iz
objestnosti smešiš med prijatelji v gostilnah navade svoje žene in inti-
mnost svojega doma. S tem mažeš to, kar ti je v resnici najbližje, in
ponižuješ tudi samega sebe.253
Sodoben moški, primeren partner sodobne ženske je moral torej v ob-
dobju med obema vojnama izpolnjevati naslednje ženske zahteve:
1. po možatosti: »Možat naj bo, energičen in samostojen. Borben v
življenju, borben v ljubezni,«254
2. po razgledanosti: »Osredotočeno izoblikovan naj bo njegov um;
stremi naj k izpopolnjevanju, da bo zamogel dvigovati moža nad se-
150 bične razvade, nad telesno in duševno tromost,«
3. po ljubezni: »Ljubezniv tovariš, goreč mož /.../ naj privlači svo-
jo družico z iskreno ljubeznijo. Čutno stran zakonskega življenja naj
preveva harmonična erotika.«
Na kratko: »Biti mora vsestransko izurjen, živahen, razborit, svest si
svojih ciljev in nalog, kratko – borben in možat.«
253 Tisto, kar danes povprečno razumemo pod očetovstvom oz. očetovanjem, je v tridesetih letih prejšnje-
ga stoletja reducirano na »sejanje, razsodno zalivanje, ogrevanje ter skrbno pletje« (otrok), vse druge zahte-
ve, zapovedi se nanašajo na odnos mož-žena. Najbolj izpostavljen del tega odnosa je (bila) nedvomno spol-
nost oz. (domnevno) preveliki spolni apetiti možov (tako glede količine kot glede načinov konzumacije),
ki so bili v nasprotju z (domnevno) manjšimi, skromnejšimi potrebami pri ženskah. Tudi izvor predsod-
ka o (domnevno) manjši čutnosti žensk, varovank brezmadežne Device Marije, je treba iskati v 19. stole-
tju. Ženske zgodnejših obdobij evropske zgodovine so bile očitno obdarjene z večjo čutnostjo, celo moške
ogrožujočo pohotnostjo, ki jo je bilo treba prav posebej zatirati in celo inštitucionalno preganjati. Eden od
produktov stoletnih pregonov domnevnih čarovnic, vsakokratnega predpisovanja primernega, edino pra-
vega mesta žensk in obrazcev njihovega obnašanja, siceršnja kulpabilizacija vsakršnih poskusov žensk osa-
mosvojitve in splošna stigmatizacija (predvsem) ženske spolnosti so (končno) izoblikovali družbeno spreje-
mljiv (a v zasebnosti spalnic tako dolgočasen) vzorec bolj ko ne frigidne (zakonske) žene.
254 Nora Roy, Sodobnemu možu, Ženski svet (1930), 392.
DIGITALNA KNJIŽNICA
ZBIRKA COMPENDIA
5. Pomisli, da ni žena nikoli potrebna tolike nežnosti in obzirnosti
kakor takrat, ko je njeno telo posvečeno vstvarjanju novega življenja.
6. Nikdar ne zahtevaj od žene nič takega, kar bi jo ponižalo do su-
žnje. Išči užitek le v tem, kar ti lahko da iz svoje ljubezni.
7. Vedi, da ni dovolj, če vseješ dobro seme v dobro zemljo. Ko vzklije, ga
moraš razsodno zalivati in ogrevati in skrbno pleti. Isto je z otrokom.
8. Spoštuj ženo, da bodo otroci spoštovali tebe.
9. Otroci naj ne bodo nikdar priča nesoglasja med teboj in ženo.
10. Pomni, da je surovo in kulturnega človeka nevredno, ako iz
objestnosti smešiš med prijatelji v gostilnah navade svoje žene in inti-
mnost svojega doma. S tem mažeš to, kar ti je v resnici najbližje, in
ponižuješ tudi samega sebe.253
Sodoben moški, primeren partner sodobne ženske je moral torej v ob-
dobju med obema vojnama izpolnjevati naslednje ženske zahteve:
1. po možatosti: »Možat naj bo, energičen in samostojen. Borben v
življenju, borben v ljubezni,«254
2. po razgledanosti: »Osredotočeno izoblikovan naj bo njegov um;
stremi naj k izpopolnjevanju, da bo zamogel dvigovati moža nad se-
150 bične razvade, nad telesno in duševno tromost,«
3. po ljubezni: »Ljubezniv tovariš, goreč mož /.../ naj privlači svo-
jo družico z iskreno ljubeznijo. Čutno stran zakonskega življenja naj
preveva harmonična erotika.«
Na kratko: »Biti mora vsestransko izurjen, živahen, razborit, svest si
svojih ciljev in nalog, kratko – borben in možat.«
253 Tisto, kar danes povprečno razumemo pod očetovstvom oz. očetovanjem, je v tridesetih letih prejšnje-
ga stoletja reducirano na »sejanje, razsodno zalivanje, ogrevanje ter skrbno pletje« (otrok), vse druge zahte-
ve, zapovedi se nanašajo na odnos mož-žena. Najbolj izpostavljen del tega odnosa je (bila) nedvomno spol-
nost oz. (domnevno) preveliki spolni apetiti možov (tako glede količine kot glede načinov konzumacije),
ki so bili v nasprotju z (domnevno) manjšimi, skromnejšimi potrebami pri ženskah. Tudi izvor predsod-
ka o (domnevno) manjši čutnosti žensk, varovank brezmadežne Device Marije, je treba iskati v 19. stole-
tju. Ženske zgodnejših obdobij evropske zgodovine so bile očitno obdarjene z večjo čutnostjo, celo moške
ogrožujočo pohotnostjo, ki jo je bilo treba prav posebej zatirati in celo inštitucionalno preganjati. Eden od
produktov stoletnih pregonov domnevnih čarovnic, vsakokratnega predpisovanja primernega, edino pra-
vega mesta žensk in obrazcev njihovega obnašanja, siceršnja kulpabilizacija vsakršnih poskusov žensk osa-
mosvojitve in splošna stigmatizacija (predvsem) ženske spolnosti so (končno) izoblikovali družbeno spreje-
mljiv (a v zasebnosti spalnic tako dolgočasen) vzorec bolj ko ne frigidne (zakonske) žene.
254 Nora Roy, Sodobnemu možu, Ženski svet (1930), 392.
DIGITALNA KNJIŽNICA
ZBIRKA COMPENDIA